Sted: Grieghallen

Ny Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver fremhever betydningen av å utøve barnehagens samfunnsmandat i samarbeid og forståelse med hjemmet. Foreldresamarbeidet er sentralt for å skape en helhetlig barndom hvor barnehagen sammen med foreldrene ivaretar barnas behov for omsorg og lek og fremmer læring og danning. For å få dette til må vi forstå både samfunnet og relasjonene vi er en del av her og nå, og vi må kunne se fremover.

Program 1 starter dagen med plenumsforelesning i Peer Gynt salen. Del to av dagen velger deltakerne fritt mellom fem forelesninger som går parallelt. Det er ingen påmelding til parallellsesjonene. Dette fordrer at deltakerne er fleksible.

- Påmeldingsfrist: 26. oktober
- Avmeldingsfrist:
26. oktober

Fagdagen er gratis – påmeldte deltakere som ikke møter kan bli fakturert med 500,-

Om dette kurset

Hovedforelesning før lunsj i «Peer Gyntsalen»:
Bilde av Ivar Frnes
Barnehagen – kompetansesamfunnets grunnmur ved Ivar Frønes. Forelesningen vil streke opp utviklingen både av barn - barn kontakten og familien gjennom evolusjonen og historien, fram til kunnskaps- og kompetansesamfunnet. Ivar Frønes er seniorforsker ved Nasjonalt Utviklingssenter for Barn og Unge, og Professor i Sosiologi ved universitetet i Oslo.
Parallellsesjon etter lunsj:

Bilde av Solveig Irene Nordtømme

Forelesning 1 i «Klokkeklang»: En Rom(s)lig pedagogikk - Rommets betydning for lek og danning i barnehagen ved Solveig Irene Nodtømme. Gjennom denne forelesningen vil det fokuseres på hvordan en kan analysere barnehagens fysiske miljø, og hvordan arbeidsmåter, holdninger, ulike materialer kan være ressurser i det pedagogiske arbeidet. Solveig Nordtømme er ansatt som førsteamanuensis i pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge, der hun underviser på barnehagelærerutdanningen.

Bilde av Lou Cathrin Noreen

Forelesning 2 i «Gjendine»: Samarbeid med foreldre til nytte eller besvær? ved Lou Cathrin Noreen. En åpen dialog og et godt samarbeid mellom foreldre og ansatte i barnehagen, er en viktig forutsetning for kvaliteten på barnehagetilbudet. Når foreldre og ansatte kan snakke sammen og samarbeide, skaper dette trygghet og tillit. Lou Cathrin Noreen er utdannet førskolelærer og har i flere år vært rådgiver i nasjonalt foreldreutvalg for barnehager.

Bilde av Vibeke Glaser

Forelesning 3 i «Troldtog»: Interesse- og verdifellesskap til barnets beste ved Vibeke Glaser. Forskning viser at involvering av foreldre har innvirkning på barnets trivsel og generelle utvikling i barnehagen. Hvordan kan begrepet medvirkning forstås? Hva kan foreldre medvirke i? Vibeke Glaser er tilsatt som førsteamanuensis i pedagogikk ved DMMH Hun har arbeidet med tema foreldrerollen og foreldremedvirkning i en rekke år.

Bilde av Elisabeth Stangeland

Forelesning 4 i «Nina»: Lett som en lek? Sammenhenger mellom språk, sosial kompetanse og deltakelse i lek ved Elisabeth Brekke Stangeland. Forelesningen gir et teoretisk grunnlag for å forstå sammenhengen mellom språk og sosial fungering. Når barn strever med språk og sosialt samspill, hvordan kan personalet sørge for at barnehagens leke- og læringsmiljø inviterer og inkluderer alle? Hvordan kan barnehagen samarbeide med foreldrene om dette? Stangeland er universitetslektor ved Universitetet i Stavanger og har tilhørighet til Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking.

Bilde av Målfrid Bleka

Forelesning 5 i «Småtroll»: Hvordan forstå og forebygge fysisk straff i oppdragelsen ved Målfrid Bleka. Er det mulig å arbeide forebyggende med temaet fysisk straff i oppdragelsen i barnehagen? Kan barnehagen bidra til at foreldre tilegner seg ny kunnskap og forståelse av tematikken? Forelesningen vil videre gi et innblikk i aktuelt lovverk og hva aktuell forskning sier om temaet. Målfrid Bleka er pedagogisk leder i Blakkens vei barnehage, har Master i barnehagepedagogikk og har for tiden permisjon fra sin stilling som seniorrådgiver ved Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO).

Forutsetninger
Ingen
Produsert av
Fagavdelingen, seksjon barnehage, Bergen kommune
Kurssted
Grieghallen, Bergen
Tid fra - til
09.11.2018 kl. 08:30-15:30
Læringsformat
Arrangement
Ledige plasser
85 av 550
Påmeldingsfrist
26.10.2018