Riktige medarbeidere er nødvendig for at vi skal levere gode tjenester og nå våre mål. Derfor er rekruttering av medarbeidere en av våre mest kritiske prosesser. Invisterer du tid og utfører en grundig rekrutteringsprosess vil det minske risikoen for feilansettelse.

Når du rekrutterer binder du kommunen for flere millioner og det stilles dermed høye krav til hvordan du rekrutterer både med hensyn til lov, men også omdømmemessig. 


Dette kurset fokuserer på selve saksbehandlingen og  regelverket rundt prosessen.  

For å gå gjennom kurset så vil vi anbefale å bruke google chrome som nettleser. Du gå videre ved å trykke på pilen til høyre og for å komme til neste modul velger du fra menyen. 

Kurset tar ca. 2 timer.

Om dette kurset

Dette kurset fokuserer på selve saksbehandlingen og  regelverket rundt prosessen.  

Innhold i kurset er:

Hva sier de ulike lovverkene og avtalene våre om rekruttering?
AML
Lov om likestilling og forbud mot diskriminering
Forvaltningsloven
Forskrift til forvaltningsloven
Offentlighetsloven
Personalreglementet §3
Dokument 24 Hovedavtalen
Dokument 25
Personalhåndboka
Kvalifikasjonsprinsippet
Eksempler fra Sivilombudsmannen
Reell rekrutteringsprosess?
Adgang til å legge vekt på sykefravær i kvalifikasjonsvurderingen?
Sakens opplysning ved vurdering av personlig egnethet i ansettelsessak
Rekrutteringsprosessen
God planlegging - et suksesskriterier
Annonsering
Søknadsbehandling
Selektering – intervju og case
Kvalitetssikring
Hva kan vi spørre om?
Typiske feil i rekrutteringsprosessen
Innstilling
Avslag og ansettelse 


Lykke til!

Sist oppdatert
30.06.2020
Forutsetninger
Ansatte i Oslo kommune
Produsert av
Oslo kommune, Bydel Grünerløkka, HR-avdelingen v/Katrine Førland
Tidsbruk
2 timer
Læringsformat
Nettkurs
Deltakervurderinger
Beklager, men det er ikke mange nok som har vurdert dette kurset ennå.
Kursvurderinger