Om dette kurset
Gjennom arbeid med kropp og bevegelse skal barnehagen bidra til at barn opplever å vurdere og mestre risikofylt lek gjennom kroppslige vurderinger. Et stadig økende søkelys på barns sikkerhet kan frarøve barn en viktig kilde til mestring og utvikling. En naturlig del av barns lek innebærer å engasjere seg i det som er spennende og risikofylt. Samlingen tar for seg den risikofylte leken i barnehagen og ser på hva dette betyr for barns mestringsstrategier, utvikling og glede.
Ellen Beate Sandseter er professor ved Dronning Mauds Minne. Hun deler fra sin forskning om barns fysiske og motoriske lek med vekt på spennings- og risikofylt lek i barnehagen. Hun tar oss med i spennende refleksjoner rundt den risikofylte lekes betydning for barns mestring og glede og de voksnes rolle i dette
- Læringsmål: Økt
bevissthet om barnehagens arbeid med bidra til at barn opplever å vurdere og
mestre risikofylt lek gjennom kroppslige utfordringer.
(Kunnskapsdepartementet, 2017 s. 49) - Målgruppe: Alle ansatte i private og kommunale barnehager i Bergen. Hovedmålgruppe er assistenter og fagarbeidere i barnehagen.
Kontaktinformasjon til kursarrangør:
Mona.rasmussen2@bergen.kommune.no
Mobil: 40819081
Siri.sivertsen@bergen.kommune.no
Mobil: 40819148