Hvordan sette opp en organisasjonsstruktur

Forutsetning: Rollen Administrator (Superbruker) Organisasjon

Alle organisasjoner skal ha en Administrator (tidligere kalt Superbruker) som kan bygge organisasjonsstrukturen og legge til ulike roller som Leder og Rapportør. Organisasjonsstrukturen ser nå slik ut:

Organisasjonsstruktur

Her ser vi fire symboler::

  • De to øverste kalles kartstifter (Kartstift- fylke / kommunenode) og står for fylke eller kommune
  • Det neste symbolet, nøkkelen (Nøkkel - myndighetsnode) står for datamyndighet og er der hvor Administrator har sin rolle og kan bygge organisasjonen under
  • Det neste symbolet, kofferten (Koffert - organisasjonsnode) står for de ulike delene i organisasjonen. I eksemplet over er det Agder fylkeskommune med de ulike sektorene - Bibliotek og kulturformidling, fylkesrådmannen, tannhelsetjenesten osv. Her kan man dele inn videre på neste nivå, slik det er gjort med Fylkesrådmannen
  • Det neste symbolet, bygningen (Bygning - kurssted) ligger på nivået under Møterom (Legacy Venues) og står for møterom og klasserom, som brukes til fysiske kurs

Slik bygger du oganisasjonsstrukturen:

  1. Klikk på navnet ditt og Min startside for å vise din individuelle startside:
    Skjermbilde av Min startside meny

  2. Hvis du har rollen Administrator (Superbruker) Organisasjon vil du få opp denne blokken:

    Kompetansestyringsblokk

  3. Klikk på Organisasjoner.

  4. Klikk på trekantpilen til venstre for fylket kommunen ligger i:

    Agder

  5. Da vises alle kommunene i Agder fylke. Klikk da på trekantpilen til venstre for kommunen/fylkeskommunen. Da vises kommunen enda en gang, men denne gangen med en nøkkel foran.

  6. Klikk på trekantpilen til venstre for nøkkelen og kommunen vises (med koffert-symbolet, dvs organisasjonen)

  7. Klikk nå på kommunenavnet (med koffertsymbolet) og følgende bilde vises (i dette tilfellet Bykle kommune):

    Bykle kommune

  8.  Klikk på fanen Underenhet og Lag underenhet og Organisasjon
  9.  På neste bildet legger vi inn Navn, Unik ID (f.eks. kommunenr. og en forkortelse). Her er det mulig å legge inn mer informasjon som adresse og telefonnr. om ønskelig. Klikk deretter på Lagre.

  10. Slik bygger man strukturen på de ulike nivåene i organisasjonen.

Møterom

  1. For å legge til møterom, går man først til toppnivået i kommunen (koffert-symbolet), legger til Underenhet, Lag underenhet og velg Organisasjon og gi den navnet Møterom.

  2. Klikk deretter på Møterom for å "åpne", klikk på Underenhet, Lag underenhet og velg Lokale.

  3. Legg inn Navn, Unik ID og eventuelt annen informasjon som adresse, telefonnummer etc, og klikk Lagre.


Sist endret: tirsdag, 17. november 2020, 12:16