Målgruppe
Målgruppen for Oslostandarden er ansatte i barnevernet i Oslo kommune 

Formålet med Oslostandarden er at den: 

  • Understøtter en felles praksis der barnekonvensjonen er tydelig integrert i barnevernets arbeid 
  • Legger til rette for at barn og unge opplever at de kan stole på barnevernet 
  • Bidrar til at barn og unge kan snakke trygt og blir samarbeidet med

Innhold i kurset
I Oslostandarden er det trukket frem syv områder som er viktige for god kvalitet: 

  1. Ledelsen tar ansvar for god kvalitet i samarbeidet med barn og unge 
  2. Barn og unge er viktige samarbeidspartnere i utviklingen av kvaliteten på tjenestene 
  3. Barn og unge får tilpasset informasjon som de forstår 
  4. Barn og unge opplever det som trygt å snakke med barnevernet 
  5. Tiltak og tjenester utformes med utgangspunkt i hva barnet sier er viktig 
  6. Barn og unges mening vurderes og dokumenteres i saksbehandlingen 
  7. Barn og unge vet hvordan de kan klage

Hvert av områdene beskriver hva som er god praksis med utgangspunkt i regelverket og faglitteraturen, og ikke minst hva barn og unge med egne erfaringer fra barnevernet mener er viktig, herunder særlig Barne- og familieetatens eget ungdomsråd.

Tidsestimat
Hvert område tar ca. 15 minutter å gjennomføre. I tillegg kommer arbeid med refleksjonsoppgaver og handlingsplan.

Produsert av 
Telemark Kompetanse i samarbeid med ansatte i Barne- og familieetaten, Ungdomsrådet til Barne- og familieetaten, Pasient- og brukerombudet i Oslo, Janne Thu Ilstad ved Oslo Met.  

Sist oppdatert
11.03.2024
Læringsformat