Målgruppe
Målgruppen for Oslostandarden er ansatte i barnevernet i Oslo kommune
Formålet med Oslostandarden er at den:
- Understøtter en felles praksis der barnekonvensjonen er tydelig integrert i barnevernets arbeid
- Legger til rette for at barn og unge opplever at de kan stole på barnevernet
- Bidrar til at barn og unge kan snakke trygt og blir samarbeidet med
Innhold i kurset
I Oslostandarden er det trukket frem syv områder som er viktige for god kvalitet:
- Ledelsen tar ansvar for god kvalitet i samarbeidet med barn og unge
- Barn og unge er viktige samarbeidspartnere i utviklingen av kvaliteten på tjenestene
- Barn og unge får tilpasset informasjon som de forstår
- Barn og unge opplever det som trygt å snakke med barnevernet
- Tiltak og tjenester utformes med utgangspunkt i hva barnet sier er viktig
- Barn og unges mening vurderes og dokumenteres i saksbehandlingen
- Barn og unge vet hvordan de kan klage
Hvert av områdene beskriver hva som er god praksis med utgangspunkt i regelverket og
faglitteraturen, og ikke minst hva barn og unge med egne erfaringer fra barnevernet mener er
viktig, herunder særlig Barne- og familieetatens eget ungdomsråd.
Tidsestimat
Hvert område tar ca. 15 minutter å gjennomføre. I tillegg kommer arbeid med refleksjonsoppgaver og handlingsplan.
Produsert av
Telemark Kompetanse i samarbeid med ansatte i Barne- og familieetaten, Ungdomsrådet til Barne- og familieetaten, Pasient- og brukerombudet i Oslo, Janne Thu Ilstad ved Oslo Met.