
Mål for opplæringen
Om dette kurset
Grunnleggende forståelse for Hovedavtalens formål og intensjoner:
Best mulig samarbeid mellom partene - på alle nivå:
Tillit og gjensidig forståelse for partenes ulike roller:
Forståelse for partenes ulike roller er viktig for et godt samarbeid. Arbeidsgiver og TV har naturlig nok noen ulike interesser, jf., de ulike rollene og derav oppgaver mv., men de har også felles interesser, jf. HA del B § 1-1, som: 1) gi tjenester av høy kvalitet 2) skape trygge arbeidsplasser 3) med meningsfylt arbeid 4) og et godt arbeidsmiljø
Sikre og legge til rette for gode prosesser mellom partene:
Utvikle gode tjenester:
Målet for dette kurset er å gi deg innsikt i Arbeidsmiljøloven (AML) og internkontrollforskriften (IK), og gi grunnlag for å kunne bruke AML og andre relevante lover og forskrifter som arbeidsredskap i HMS-arbeidet. Du vil også lære om systematiske arbeidsmetoder for å forebygge, identifisere og løse problemer innen HMS-området i egen virksomhet.
Kurset vil gi deg kunnskap om vernetjenesten - om verneombudets rettigheter, plikter og arbeidsmåte, samt arbeidsmiljøutvalgets rolle og oppgaver.

Dette kurset gir en oversikt over forberedelser som skal utføres, hvor og når samlingen skal være, og etterarbeid som skal fullføres etter gjennomført samling.
Om dette kurset
Forberedelser:
- Innføring i plattfromen DigiOrden - Orden i Eget Hus
- Innhenting av informasjon som skal tas med til samlingen
Samling:
- Presentasjon om datasett, applikasjoner, kvalitetssikring av datasett og deling mellom kommuner
- Gjennomgang av hvordan plattformen fungerer
- Egenarbeid med veiledning. Alle registrerer datasett og applikasjoner for sin kommune/avdeling i kommunen
Etterarbeid:
- Fullføre registreringen av datasett på plattfromen
- Videomøte om ønskelig - kontakt: post@ordeniegethus.no
- Feilmeldinger sendes til: support@ordeniegethus.no


På dette kurset vil du læra korleis du
- loggar inn i Compilo
- sendar avvik
- kan sjå kva som har vorte gjort med avviket
- legger inn eigne kommentarar på avviket
- legger inn eigne bilete
- kan sjå kven som har lest avviket
- kvitterar ut eit oppdrag (tiltak)
Om dette kurset
Kurset er retta mot alle tilsette i Kvam herad.

Dette kurset er rettet mot ledere i Nore og Uvdal kommune.
NB: Det er en forutsetning at du må først ha tatt kurset "Avvikshandtering i Nore og Uvdal kommune - for alle tilsatte"På dette kurset vil du lære
- hvordan du skal håndtere et avvik
- gjøre endringer i et avvik
- opprette og tildele et tiltak
- lukke avviket
For å få en helhetsforståelse for hvordan et avvik skal handterest i Nore og Uvdal kommune kan det væra lurt å lese "Prosedyre for avvikshåndtering i Nore og Uvdal kommune".
Dette kurset er laget for hvordan Compilo fungerer på en PC, men det vil være ganske likt for hvordan det fungerer på et nettbrett eller en mobiltelefon .
Om dette kurset
Kurset er rettet mot ledere som skal håndtere avvik.

Dette kurset gir en oversikt over forberedelser som skal utføres, hvor og når samlingen skal være, og etterarbeid som skal fullføres etter gjennomført samling.
Om dette kurset
Forberedelser:
- Innføring i plattfromen DigiOrden - Orden i Eget Hus
- Innhenting av informasjon som skal tas med til samlingen
Samling:
- Presentasjon om datasett, applikasjoner, kvalitetssikring av datasett og deling mellom kommuner
- Gjennomgang av hvordan plattformen fungerer
- Egenarbeid med veiledning. Alle registrerer datasett og applikasjoner for sin kommune/avdeling i kommunen
Etterarbeid:
- Fullføre registreringen av datasett på plattfromen
- Videomøte om ønskelig - kontakt: post@ordeniegethus.no
- Feilmeldinger sendes til: support@ordeniegethus.no

Om dette kurset
Leksjonene
Kurset er bygd opp av følgende leksjoner:
- Gaver
- Forretningsetiske regler
- Habilitet
- Forvaltning av samfunnets fellesmidler
- Varsling
- Ytringsfrihet
- Sosiale media
Leksjonene inneholder videoer som viser eksempler på vanskelige situasjoner der de etiske retningslinjene hjelper deg med å ta riktige beslutninger
Gjennomføring og kursbevis
- Etter at du gått igjennom alle leksjonene og svart på alle spørsmålene, vil man motta kursbeviset
- Kurset skal tas individuelt. Det kan også brukes som utgangspunkt for refleksjoner på personalmøter eller andre møtearenaer for ansatte.

Dette kurset er rettet inn mot nyansatte i Nore og Uvdal kommune, og skal gi deg en innføring i noe av den viktigste informasjonen om det å arbeide i Nore og Uvdal kommune.
Målgruppa for kurset er alle nyansatte i kommunen, men kurset passer også som basis for nyansatte ledere.
Om dette kurset
Nyansattkurset består av tre deler med i alt 8 leksjoner. Du vil bruke mellom 1-2 timer på å gjennomføre alle leksjonene. Det stilles ingen krav til forkunnskaper.
Noen av leksjonene inneholder video med lyd så du vil trenge høyttaler på din PC eller hodetelefoner. For å få et best mulig utbytte av kurset anbefaler vi deg å bruke nettleseren Google Chrome.
For utfyllende informasjon, sjekk ut kvalitetssystemet "Compilo" eller ta kontakt med nærmeste leder.
For å starte kurset, velg "Start".

Målgruppe: Kurset er særlig anbefalt for ledere med personalansvar, men kan også være aktuelt for andre ansatte.
Om dette kurset
Nore og Uvdal kommune har vedtatt at vi skal ha medarbeiderundersøkelse hvert annet år. Målgruppen for selve kurset, er alle ledere med personalansvar.
Det forventes at alle ledere med personalansvar, gjennomgår kurset i sin helhet.
Hva måler vi?
De ti faktorene vi har valgt, måler dels medarbeidernes oppfatninger av viktige forhold på arbeidsplassen, som for eksempel graden av mestringsorientert ledelse, mestringsorientert motivasjonskultur, tydelig kommuniserte forventninger, muligheter til å jobbe selvstendig, muligheter til relevant kompetanseutvikling og muligheter til å bruke egen kompetanse. Og dels måler faktorene medarbeidernes holdninger til jobben de har, herunder to typer motivasjon (indre motivasjon og nytteorientert/prososial motivasjon), mestringstro og viljen til å være fleksibel.
Oversikt over 10-FAKTOR
1 Oppgavemotivasjon • motivasjon for oppgavene i seg selv. («indre motivasjon»)
2 Mestringstro • tiltro til egen jobbkompetanse og mestringsmulighet
3 Selvstendighet • opplevd tillit og mulighet til å jobbe selvstendig. («autonomi»)
4 Bruk av kompetanse • opplevd bruk av egen kompetanse. («kompetansemobilisering»)
5 Mestringsorientert ledelse • ledelse med vekt på å gjøre medarbeiderne best mulig ut fra sine forutsetninger
6 Rolleklarhet • tydelig kommuniserte forventninger til rollen medarbeideren skal fylle.
7 Relevant kompetanseutvikling • opplevde muligheter til å få kompetanseutvikling som er relevant for jobb/oppgaver
8 Fleksibilitetsvilje • villighet til å være fleksibel på jobb, spesielt i måten man arbeider på
9 Mestringsklima • kultur for å samarbeide, lære og gjøre hverandre gode
10 Nytteorientert motivasjon • ønske om å bidra til andres måloppnåelse, dvs. gjøre noe nyttig for andre («prososial motivasjon»)
Kilde: 10-faktor.no
Tekniske krav: Det vil bli vist video i kurset og det er mulig å få opplest teksten. Ha derfor klar høretelefoner eller høyttaler.