Om dette kurset

Saksbehandlere er ofte i vanskelige situasjoner der brukere og pårørende ikke er fornøyd med det bydelen forespeiler eller hvor møterelasjonen oppleves som krevende. 

I dette kurset arbeider vi med kommunikasjon og kommunikasjonsteknikker opp mot forhandling og krevende møter.  Kurset tar sikte på å lære deg verktøy og teknikker som kan gjøre vanskelige situasjoner lettere.

Forutsetning

Det forutsettes at deltakerne arbeider aktivt med saksbehandling av helse - og omsorgstjenester.

Formål

Arbeidsmessig utviklingskurs som tar sikte på å inspirere og motivere til gode kommunikasjonsferdigheter. Formålet er å sikre god dialog med søker ut fra den enkeltes søkers situasjon.

Målgruppe

Alle som saksbehandler vedtak etter helse- og omsorgslovgivningen i Oslo kommune.

Mål

Etter endt kurs skal deltakerne ha:

- Økt kunnskap om kommunikasjonsferdigheter – teknikker og verktøy i samhandlingen med søkeren. 

- Bli klar over egne muligheter i din kommunikasjon med andre.

- Økt kunnskap om hvordan du planlegger for et godt samhandlingsklima.

Innhold    

Sette fokus på kommunikasjonsteknikker og verktøy, samt språk- og representasjonssystemer.

Oppmerksomhet mot egen og andres kommunikasjon i dialogen, både verbalt og non-verbalt.

Hvordan du planlegger samarbeidet i samhandlingen, og blir bevisst hvilke resultater du ønsker deg og hvordan de kan nås.

Det legges opp til at deltakerne skal gjøre personlige oppdagelser og erfaringer for å forbedre kommunikasjonsferdighetene sine i møte med søker.

Annet

Kurset er finansiert av sentrale midler og har derfor ingen kursavgift.

Det servers lunsj.

Gi beskjed dersom du ikke kan benytte plassen.


Forutsetninger
Saksbehandlere av helse- og omsorgstjenester i Oslo kommune.
Produsert av
Oslo kommune
Deltakere
Tid fra - til
Tid: 15.04.2024 kl. 09:00-15:00
sted: Storgata 51
1.et. 16.04.2024 kl. 09:00-15:00
sted: Storgata 51
1.et. 26.04.2024 kl. 09:00-15:00
sted: Storgata 51
1.et
Tidsbruk
18 timer
Læringsformat
Arrangement
Ledige plasser
0 av 25