Fravær fra jobben er heldigvis oftest legitimt, knyttet til ferie, permisjon eller sykdom. Av og til dukker det derimot opp fravær, eller serier av fravær, som ikke har noen åpenbar godkjent forklaring. Sakene kan være betente, og kan i tillegg bli svært komplekse personalsaker som omfatter både arbeidsmiljøloven og trygdeloven. 

Om dette kurset

Vi viser hvilke juridiske forhold som gjelder, slik at ledere trygt kan håndtere og ta avgjørelser, også i fraværstilfeller med stor avstand mellom arbeidstaker og leder. Gjennom diskusjon av case (tema avklares i samråd med dere), hvor vi samtidig berører regelverket, blir leder tryggere neste gang det er grunn til å stille kritiske spørsmål ved fraværet.


Reglene for behandling av sykefravær og personalsaker

  • Hva er legitimt fravær ved sykmelding?

  • Skillet mellom sykefravær og personalsak

  • Arbeidsgivers mulighet til å imøtegå sykmelding

  • Hvordan behandle en personalsak?

  • Naturlige arbeidsrettslige reaksjonsformer:

    • Korrigering av adferd

    • Advarsler

    • Oppsigelse - siste utvei?

  • Krav til dokumentasjon 


Kursholdere:

Atle Torp, rådgiver innen trygderett.

Torgeir Bjørnland, rådgiver innen arbeidsrett.


Forutsetninger
Kurset er ment for ledere med personalansvar, tillitsvalgte og personal/administrasjonskonsulenter.
Produsert av
Infotjenester
Kurssted
Tid fra - til
02.02.2017 kl. 09:00 - 16:00
Tidsbruk
En dag.
Læringsformat
Arrangement
Ledige plasser
15 av 50
Påmeldingsfrist
26.01.2017