TA MED EGEN PC OG MATPAKKE PÅ KURSET!

På dette halvdagskurset (merk: 4 timer) lærer du det viktigste du trenger for å bli i stand til å skrive gode saksframlegg i kommunen. Du blir godt kjent med kommunens mal for saksframlegg, og du lærer hva du må huske på når du skal skrive de ulike delene av saksframlegget.

Undervisningsmateriellet veksler mellom nynorsk og bokmål, og kurset passer for deg som skal skrive saksframlegg, uavhengig av målform og fagområde.

Kurset starter med en gjennomgang av det politiske beslutningssystemet i Stavanger kommune og forholdet mellom politikk og administrasjon. Deretter blir det både foredrag, diskusjoner og praktisk arbeid med relevante tekster.

Sentrale tema på kurset:

  • Hvorfor er det viktig med klart språk i saksframlegg, og hva er et godt saksframlegg?
  • Hvordan skriver vi de ulike delene av saksframlegget?
    • Gode titler
    • Nyttige sammendrag
    • Tydelige forslag til vedtak
    • Forskjellen på bakgrunn og fakta
    • Forholdet mellom fakta og vurdering
  • Hvordan sikrer vi klart og tydelig språk i saksframlegget

Kurssted: Sandvigå kurssenter, i rom Torjå nede i kjelleren.

Har du spørsmål om kurset?

Kontakt kursholder Vidar Lynghammar på vidar.lynghammar@ntb.no
Mobil: 41 68 17 10 

Vidar har over tjue års erfaring med klarspråksarbeid i offentlig virksomhet, og har jobbet med Stavanger kommune i over ti år. Han er en erfaren kursleder og kjenner godt til organisasjonen vår og språkarbeidet i kommunen.

Bindende påmelding!

Dette er dyre og etterspurte kurs. Må du melde deg av, finner du avmeldingslenke i e-posten du fikk da du meldte deg på. Du kan også kontakte Unni Berland: unni.berland@stavanger.kommune.


Velkommen til visning av Elements Next for ledere! (i klasserom)

I denne visningen vil vi fokusere på hvordan ledere kan bruke sak- og arkivsystemet Elements Next for å effektivisere arbeidsprosesser og forbedre informasjonshåndteringen i organisasjonen.

Nøkkeltemaer

Lederansvar og systembruk

  • Fordeling av enhetens ufordelte post
  • Oppfølging av ubesvarte henvendelser i egen enhet
  • Godkjenning av dokumenter
  • Oversikt over medarbeideres bruk av Elements

 

Effektiv saksbehandling

  • Navigering i det brukerorienterte grensesnittet
  • Utnyttelse av dashbord og fleksible søkefunksjoner
  • Arbeid med flere saker samtidig ved hjelp av faner

 

Integrasjon med Microsoft Office

  • Arkivering direkte fra Outlook, Word, Excel, PowerPoint, SharePoint og Teams

Analytics og rapportering

  • Innføring i bruk av Analytics for å spore og analysere systembruk
  • Tolkning av data for å optimalisere arbeidsprosesser og beslutningstaking

Denne visningen vil gi deg verktøyene du trenger for å lede din enhet mer effektivt gjennom bedre utnyttelse av Elements Next. Vi ser frem til å dele disse innsiktene med deg!

Visningen holdes i Arkivenes hus (Richard Johnsens gate 12).

Det er lite parkeringsplasser i Ipark men for de av deres om bruker bil er det mulighet for å parkere på grusen mellom Arkivenes hus og Måltidets hus. Det går buss med av/påstigning både ved nye SuS og ved Måltidets hus.


Velkommen til visning av Elements Next for ledere! (i klasserom)

I denne visningen vil vi fokusere på hvordan ledere kan bruke sak- og arkivsystemet Elements Next for å effektivisere arbeidsprosesser og forbedre informasjonshåndteringen i organisasjonen.

Nøkkeltemaer

Lederansvar og systembruk

  • Fordeling av enhetens ufordelte post
  • Oppfølging av ubesvarte henvendelser i egen enhet
  • Godkjenning av dokumenter
  • Oversikt over medarbeideres bruk av Elements

 

Effektiv saksbehandling

  • Navigering i det brukerorienterte grensesnittet
  • Utnyttelse av dashbord og fleksible søkefunksjoner
  • Arbeid med flere saker samtidig ved hjelp av faner

 

Integrasjon med Microsoft Office

  • Arkivering direkte fra Outlook, Word, Excel, PowerPoint, SharePoint og Teams

Analytics og rapportering

  • Innføring i bruk av Analytics for å spore og analysere systembruk
  • Tolkning av data for å optimalisere arbeidsprosesser og beslutningstaking

Denne visningen vil gi deg verktøyene du trenger for å lede din enhet mer effektivt gjennom bedre utnyttelse av Elements Next. Vi ser frem til å dele disse innsiktene med deg!

 Visningen holdes i Arkivenes hus (Richard Johnsens gate 12).

Det er lite parkeringsplasser i Ipark men for de av deres om bruker bil er det mulighet for å parkere på grusen mellom Arkivenes hus og Måltidets hus. Det går buss med av/påstigning både ved nye SuS og ved Måltidets hus.


I denne visningen vil du lære hvordan du effektivt kan ta i bruke Elements Next for  saksbehandling og dokumenthåndtering. Her er noen av hovedtemaene vi skal gjennomgå:

Grunnleggende funksjonalitet:

  • Innlogging og navigering i systemet
  • Opprette og redigere saker
  • Håndtere dokumenter og journalposter

Tips og triks:

  • Effektiv bruk av hurtigmenyer og snarveier
  • Tilpasning av brukergrensesnittet
  • Beste praksis for saksbehandling

Kurset vil gi deg hands-on erfaring med systemet, slik at du kan utnytte Elements Next til fulle i din daglige arbeidshverdag. Vi ser frem til å guide deg gjennom funksjonaliteten og hjelpe deg med å bedre dine arbeidsrutiner.

Dette kurset er fysisk på Arkivenes hus. Adressen er Richard Johnsens gate 12. 4021 Stavanger. Det går busser rett utenfor døren. Begrenset mulighet for parkering



Velkommen til visning av Elements Next for ledere! (i klasserom)

I denne visningen vil vi fokusere på hvordan ledere kan bruke sak- og arkivsystemet Elements Next for å effektivisere arbeidsprosesser og forbedre informasjonshåndteringen i organisasjonen.

Nøkkeltemaer

Lederansvar og systembruk

  • Fordeling av enhetens ufordelte post
  • Oppfølging av ubesvarte henvendelser i egen enhet
  • Godkjenning av dokumenter
  • Oversikt over medarbeideres bruk av Elements

 

Effektiv saksbehandling

  • Navigering i det brukerorienterte grensesnittet
  • Utnyttelse av dashbord og fleksible søkefunksjoner
  • Arbeid med flere saker samtidig ved hjelp av faner

 

Integrasjon med Microsoft Office

  • Arkivering direkte fra Outlook, Word, Excel, PowerPoint, SharePoint og Teams

Analytics og rapportering

  • Innføring i bruk av Analytics for å spore og analysere systembruk
  • Tolkning av data for å optimalisere arbeidsprosesser og beslutningstaking

Denne visningen vil gi deg verktøyene du trenger for å lede din enhet mer effektivt gjennom bedre utnyttelse av Elements Next. Vi ser frem til å dele disse innsiktene med deg!

 Visningen holdes i Arkivenes hus (Richard Johnsens gate 12).

Det er lite parkeringsplasser i Ipark men for de av deres om bruker bil er det mulighet for å parkere på grusen mellom Arkivenes hus og Måltidets hus. Det går buss med av/påstigning både ved nye SuS og ved Måltidets hus.


Velkommen til visning av Elements Next for ledere! (i klasserom)

I denne visningen vil vi fokusere på hvordan ledere kan bruke sak- og arkivsystemet Elements Next for å effektivisere arbeidsprosesser og forbedre informasjonshåndteringen i organisasjonen.

Nøkkeltemaer

Lederansvar og systembruk

  • Fordeling av enhetens ufordelte post
  • Oppfølging av ubesvarte henvendelser i egen enhet
  • Godkjenning av dokumenter
  • Oversikt over medarbeideres bruk av Elements

 

Effektiv saksbehandling

  • Navigering i det brukerorienterte grensesnittet
  • Utnyttelse av dashbord og fleksible søkefunksjoner
  • Arbeid med flere saker samtidig ved hjelp av faner

 

Integrasjon med Microsoft Office

  • Arkivering direkte fra Outlook, Word, Excel, PowerPoint, SharePoint og Teams

Analytics og rapportering

  • Innføring i bruk av Analytics for å spore og analysere systembruk
  • Tolkning av data for å optimalisere arbeidsprosesser og beslutningstaking

Denne visningen vil gi deg verktøyene du trenger for å lede din enhet mer effektivt gjennom bedre utnyttelse av Elements Next. Vi ser frem til å dele disse innsiktene med deg!

 Visningen holdes i Arkivenes hus (Richard Johnsens gate 12).

Det er lite parkeringsplasser i Ipark men for de av deres om bruker bil er det mulighet for å parkere på grusen mellom Arkivenes hus og Måltidets hus. Det går buss med av/påstigning både ved nye SuS og ved Måltidets hus.


Velkommen til visning av Elements Next for ledere! (i klasserom)

I denne visningen vil vi fokusere på hvordan ledere kan bruke sak- og arkivsystemet Elements Next for å effektivisere arbeidsprosesser og forbedre informasjonshåndteringen i organisasjonen.

Nøkkeltemaer

Lederansvar og systembruk

  • Fordeling av enhetens ufordelte post
  • Oppfølging av ubesvarte henvendelser i egen enhet
  • Godkjenning av dokumenter
  • Oversikt over medarbeideres bruk av Elements

 

Effektiv saksbehandling

  • Navigering i det brukerorienterte grensesnittet
  • Utnyttelse av dashbord og fleksible søkefunksjoner
  • Arbeid med flere saker samtidig ved hjelp av faner

 

Integrasjon med Microsoft Office

  • Arkivering direkte fra Outlook, Word, Excel, PowerPoint, SharePoint og Teams

Analytics og rapportering

  • Innføring i bruk av Analytics for å spore og analysere systembruk
  • Tolkning av data for å optimalisere arbeidsprosesser og beslutningstaking

Denne visningen vil gi deg verktøyene du trenger for å lede din enhet mer effektivt gjennom bedre utnyttelse av Elements Next. Vi ser frem til å dele disse innsiktene med deg!

 Visningen holdes i Arkivenes hus (Richard Johnsens gate 12).

Det er lite parkeringsplasser i Ipark men for de av deres om bruker bil er det mulighet for å parkere på grusen mellom Arkivenes hus og Måltidets hus. Det går buss med av/påstigning både ved nye SuS og ved Måltidets hus.