Beskrivelse: I dette kurset får du en rask og grunnleggende presentasjon av funksjonene i WebSak+.
Kurset passer for deg som er saksbehandler, og som ønsker en kjapp oppfriskning av WebSak+. Det er en fordel om du har vært logget inn i WebSak+ tidligere
.

Dato: 10. Oktober 2025 (1,5 timer)

Sted: Dette kurset vil bli gjennomført på Teams. Du vil motta lenke etter at du har meldt deg på kurset.

Læringsmål: Bli kjent med Websak+ (Introduksjon til grensesnittet)
- Gjennomgang av arkivets oppbygning
- Registrere og behandle saker
- Bruk av skriveregler
- Importere dokumenter
- Tilgangsstyring
- Kunne sende saker til godkjenning

Etter endt kurs vil du være bedre kjent med Websak+ som arkiveringssystem.

Forkunnskaper:     

Kurset krever ingen forkunnskaper, men det er en fordel å være komfortabel med digitale verktøy.

Annen informasjon:     Kurset vil bli gjennomført digitalt på Teams. Hvis du foretrekker fysisk kurs med mulighet for å klikke med, bør du melde deg på grunnleggende kurs i WebSak+.




Beskrivelse: I dette kurset får du en rask og grunnleggende presentasjon av funksjonene i WebSak+.
Kurset passer for deg som er saksbehandler, og som ønsker en kjapp oppfriskning av WebSak+. Det er en fordel om du har vært logget inn i WebSak+ tidligere
.

Dato: 2. September 2025 (1,5 timer)

Sted: Dette kurset vil bli gjennomført på Teams. Du vil motta lenke etter at du har meldt deg på kurset.

Læringsmål: Bli kjent med Websak+ (Introduksjon til grensesnittet)
- Gjennomgang av arkivets oppbygning
- Registrere og behandle saker
- Bruk av skriveregler
- Importere dokumenter
- Tilgangsstyring
- Kunne sende saker til godkjenning

Etter endt kurs vil du være bedre kjent med Websak+ som arkiveringssystem.

Forkunnskaper:     

Kurset krever ingen forkunnskaper, men det er en fordel å være komfortabel med digitale verktøy.

Annen informasjon:     Kurset vil bli gjennomført digitalt på Teams. Hvis du foretrekker fysisk kurs med mulighet for å klikke med, bør du melde deg på grunnleggende kurs i WebSak+.




Om kurset:

Er du leder med personalansvar? 

Dette kurset gir deg en innføring i lederrutiner og de viktigste funksjonene i WebSak+ for ledere. Du vil lære om oppfølging av restanser, fordeling av saker og dokumenter, innsynsoppfølging, godkjenningsprosesser, digitale personalmapper og mer.

For å få best mulig utbytte av kurset bør du allerede ha kjennskap til grunnleggende funksjoner i WebSak+, som å opprette saker, dokumenthåndtering og søke i systemet. Hvis du er usikker på dette, anbefaler vi at du først tar et digitalt minikurs eller grunnleggende kurs.

Dato: 10. September 2025 (3 timer)

Sted: Dette kurset vil bli gjennomført på Teams. Du vil motta lenke etter at du har meldt deg på kurset.

Forkunnskaper:  Kurset krever at du allerede er kjent med enkelte funksjoner i WebSak+.



Om kurset:

Er du leder med personalansvar?

Dette kurset gir deg en innføring i lederrutiner, og de viktigste funksjonene i WebSak+ for ledere. Du vil lære om oppfølging av restanser, fordeling av saker og dokumenter, innsynsoppfølging, godkjenningsprosesser, digitale personalmapper og mer.

For å få best mulig utbytte av kurset bør du allerede ha kjennskap til grunnleggende funksjoner i WebSak+, som å opprette saker, dokumenthåndtering og søke i systemet. Hvis du er usikker på dette, anbefaler vi at du først tar et digitalt minikurs eller et grunnleggende kurs.

Dato: 15. Oktober 2025 (3 timer)

Sted: Kurset vil bli gjennomført fysisk i Popsenterets lokale inne i Schouskvartalet, Trondheimsveien 2, 0650 Oslo.



Forkunnskaper:   Kurset krever at du allerede er kjent med enkelte funksjoner i WebSak+. Se kursets beskrivelse.






Om kurset:

Er du leder med personalansvar?

Dette kurset gir deg en innføring i lederrutiner, og de viktigste funksjonene i WebSak+ for ledere. Du vil lære om oppfølging av restanser, fordeling av saker og dokumenter, innsynsoppfølging, godkjenningsprosesser, digitale personalmapper og mer.

For å få best mulig utbytte av kurset bør du allerede ha kjennskap til grunnleggende funksjoner i WebSak+, som å opprette saker, dokumenthåndtering og søke i systemet. Hvis du er usikker på dette, anbefaler vi at du først tar et digitalt minikurs eller et grunnleggende kurs.

Dato: 27. August 2025 (3 timer)

Sted: Kurset vil bli gjennomført fysisk i Popsenterets lokale inne i Schouskvartalet, Trondheimsveien 2, 0650 Oslo.



Forkunnskaper:   Kurset krever at du allerede er kjent med enkelte funksjoner i WebSak+. Se kursets beskrivelse.







Om kurset:           Dette kurset gir deg en grunnleggende innføring i funksjonene i Websak+.
Det passer for deg som er saksbehandler, og ikke har brukt WebSak+ før. 
Du kan også ta kurset hvis du ønsker en oppfriskning i hvordan systemet brukes.


Dato: 29. Oktober 2025 (6 timer)

Sted: Kurset vil bli gjennomført fysisk i Popsenterets lokale inne i Schouskvartalet, Trondheimsveien 2, 0650 Oslo.

 
Læringsmål: Bli kjent med Websak+ (Introduksjon til grensesnittet)
- Gjennomgang av arkivets oppbygning
- Registrere og behandle saker
- Importere dokumenter
- Tilgangsstyring
- Kunne sende saker til godkjenning

Etter endt kurs vil du være bedre kjent med Websak+ som arkiveringssystem, og kunne gjennomføre en generell saksbehandlingsprosess.

Forkunnskaper: Kurset krever ingen forkunnskaper, men det er en fordel å være komfortabel med digitale verktøy.

 Annen informasjon:   Du trenger ikke å ta med deg PC.
Det vil bli servert lunsj. Hvis du har spesielle behov til bevertning, ber vi deg sende disse til oss.




Om kurset:           Dette kurset gir deg en grunnleggende innføring i funksjonene i Websak+.
Det passer for deg som er saksbehandler, og ikke har brukt WebSak+ før. 
Du kan også ta kurset hvis du ønsker en oppfriskning i hvordan systemet brukes.


Dato: 19. August 2025 (6 timer)

Sted: Kurset vil bli gjennomført fysisk i Popsenterets lokale inne i Schouskvartalet, Trondheimsveien 2, 0650 Oslo.

 
Læringsmål: Bli kjent med Websak+ (Introduksjon til grensesnittet)
- Gjennomgang av arkivets oppbygning
- Registrere og behandle saker
- Importere dokumenter
- Tilgangsstyring
- Kunne sende saker til godkjenning

Etter endt kurs vil du være bedre kjent med Websak+ som arkiveringssystem, og kunne gjennomføre en generell saksbehandlingsprosess.

Forkunnskaper: Kurset krever ingen forkunnskaper, men det er en fordel å være komfortabel med digitale verktøy.

 Annen informasjon:   Du trenger ikke å ta med deg PC.
Det vil bli servert lunsj. Hvis du har spesielle behov til bevertning, ber vi deg sende disse til oss.


Velkommen til kurs

E-læring i offentlighet og innsyn er et grunnleggende kurs for saksbehandlere og ledere i Oslo kommune som skal behandle innsynskrav i WebSak+.
Kurset er bygget opp i tre deler, hvor deltakeren skal gjøre seg kjent med prinsippene om offentlighet, og hvilke lover man er forpliktet til å følge når man vurderer innsyn. Deretter vil du få en gjennomgang av hvordan du kan bruke WebSak+ til å behandle innsynskravene.

E-læringen har ingen krav til forkunnskaper, men det vil være en fordel at du er kjent med grunnleggende saksbehandling i WebSak+ fra før.


Oppbygning og innhold:

  1. Offentlighet og innsyn i Oslo kommune - en hilsen fra Byrådsleder Eirik Lae Solberg.
  2. ABC etter offentleglova - Hvordan vurdere innsyn?
  3. Hvordan bruke WebSak til å behandle innsynskrav?                                                                                

                                                           


E-Læringen er laget av Byarkivet i Oslo kommune i samarbeid med Byrådlederens kontor.