“LEADERSHIP FOR SCHOOL PRINCIPALS THAT MAKES A DIFFERENCE”

v/Evelyn Wilson, Associate Director v University of Toronto

KS BTV har gleden av å presentere film, powerpoints, dokumenter mv produsert på dagskurs for rektorer  i grunn- og videregående skoler i Vestfold og Telemark 18.10.17

Kommentarer og konstruktive opplevelser ift. kurset oppfordres å sendes til ann-kariin.iversen@ks.no

Nytte: Kurset kan tas i egen kommune/ i samarbeid ved å ta ut powerpoints/ oversettelser,  kjøre filmsnutter og legge opp til refleksjonsøkter. Evt kan man engasjere KS Konsulent som fasilitator. Se lenger ned:


LEARNING GOALS – Participants will:

·     Know the criteria for demonstrating successful instructional leadership practices

·     Be able to work through when different leadership styles are appropriate for different situations

·     Apply Michael Fullan’s deep leadership research in case scenarios to build positive change in schools

 

AGENDA

·    Why is leadership important

·    What the research tells us about school leadership

·    Leadership theories

·    Leadership is messy – a case study

·    Instructional leadership – what it looks like

·    Deep leadership – Michael Fullan’s 6 big tensions: how Principals apply research in their roles


Om dette kurset

Vi har lykkes i å hente inn ressursperson fra University of Toronto i Canada v associate direktor Evelyn Wilson. Evelyn formidler kunnskap om hvordan utvikle gode skoler og viktigheten av god ledelse på en helhetlig, inspirerende og utfordrende måte. Hun er etterspurt som foredragsholder over hele verden.

Canada/ Ontario har jobbet med å forbedre sine 5000 skoler gjennom mange år; systematisk, i samarbeidets ånd og forskningsbasert med professor Michael Fullan som faglig mentor.

Vi ser på internasjonale målinger at de har lykkes. Canada er multikulturelt samfunn som i tillegg har en urbefolkning som delvis mangler skriftspråk. De tenker barn, skole, samfunn, verdier, likeverd, inkludering og utvikling på en måte som er sammenlignbar med Norge. De har jobbet utrolig samlet, målrettet, systematisk og forskningsbasert over 10 år.

Evelyn er opptatt av å koble Ontarios kunnskap mot vår virkelighet. Dr. Beverley Freedman, som har kurset oss i norske klasserom med  Learning walks siden 2015, bidrar inn med kunnskap om våre skoler og klasserom. På den måten får Evelyn et unikt bakteppe for å legge opp det faglige innholdet særlig nyttig for oss. I tillegg har Evelyn en god porsjon humor, vidd og en direkte væremåte som gjør at vi virkelig kan anbefale å delta på dette.

KS Konsulent: KS Konsulent har fulgt kursene «live» i samarbeid med KS BTV. Flere av KS Konsulent sine medarbeidere på skole/ barnehageområdet er av OISE gitt anledning til å bruke ressursene på KS Læring i samspill med egne erfaringer og kunnskap slik at kurset kan legges opp i en kombinasjon av norsk og engelsk språk på « hjemmebane». Kurset vil da i stor grad kunne dekkes av OU midler. KS Konsulent kan også bistå kommuner som ønsker hjelp til å implementere kunnskapen i egen kommune på lang sikt.

Ta kontakt med ann-kariin.iversen@ks.no og/ eller dag.langfjaeran@ks.no for mer info.

 

Forskning: Det som formidles her finner man igjen essensen av i Michael Fullan og Joanne Quinn`bok: Coherence / Koherens i skoleutviklingen. Kommuneforlaget.

Den er fra den siste boka til Fullan og vil være viktig i Evelyn sitt foredrag.

https://www.youtube.com/watch?v=B60UGs90RW8

Her finner du to filmer som gir kunnskap om Ontario og inspirasjon:

https://youtu.be/nSNIG6pjbSQ (utdrag av film tatt av Robert Lie Pettersen, utviklingsveileder i Telemark under KS BTV studietur til Toronto 2015)

https://www.youtube.com/watch?v=uzT06CjqdHk (Film av Professor Michael Fullan)


Videofilm/redigering er utført av Lefteye v/Audun Eftevåg 


Vennlig hilsen Ann-Kariin Iversen KS BTV

Mobil 95938133 post: ann-kariin.iversen@ks.no


Last updated
22.11.2018
Produced by
KS BTV
Course Type
Netcourse
User Ratings
Sorry, but there are not enough ratings to publish the results for this course.
Course Ratings