I Regjeringens strategi for fornying av offentlig sektor fra 2007, og i Statens kommunikasjonspolitikk fra høsten 2009, slås det fast at elektronisk kommunikasjon skal være den primære kanalen for dialog mellom innbyggerne og offentlige virksomheter.

Utsending av post
Post fra Nome kommune skal nå sendes digitalt og vi har valgt løsningen SvarUT fra KS som vår leverandør for digital post ut.


Om dette kurset

Hva er KS SvarUT
KS SvarUt er en felles løsning for kommuner og fylkeskommuner for å formidle digital post fra kommunale sakarkiv og fagsystemer til både innbyggere, næringsliv, offentlige og private organ. Hensikten er å formidle dokumenter fra kommunal sektor rimelig, effektivt og sikkert.

Dokumentene lagres i et forsendelsesarkiv, og er tilgjengelig i tre måneder. Varsel om post blir sendt via Altinn til mottaker. I dette varselet er det en lenke til dokumentet i forsendelsesarkivet. KS SvarUT registrerer automatisk hvem som ikke åpner det elektroniske brevet innen en gitt frist (2 dager) og sørger da for at det blir sendt som vanlig brevpost.

KS SvarUT ivaretar kravet om samtykke, slik det er satt opp i eForvaltningsforskriften.
Det betyr at mottaker kan velge om han ønsker å motta brev i digital form eller ikke.
Dersom mottaker ikke har valgt å reservere seg fra å motta digital post er dette førstevalget/hovedregelen.

Målet er at post fra Nome kommune skal sendes digitalt fra 20. mars 2017.



Sist oppdatert
09.03.2017
Forutsetninger
Dette kurset er for alle ansatte
Produsert av
Nome kommune
Kursansvarlig
Tidsbruk
30 minutter
Læringsformat
Nettkurs
Deltakervurderinger
Beklager, men det er ikke mange nok som har vurdert dette kurset ennå.
Kursvurderinger