Dette e-læringskurset gir en innføring i grunnleggende kompetanse som hjelpemiddelsentralenes samarbeidspartnerne trenger for å utføre en god formidling av løsninger og tekniske hjelpemidler.
Kurset er utviklet av NAV Hjelpemidler og tilrettelegging ved Birger Pedersen, Viggo Murvold, Anne-Lise Ingulfsen, Kristin Egeland, Arvid Frisvoll, Patricia Emberson, Anke Wadenpohl Imsen, Morten Flatebø, Ragnar Simonsen og Nina Lillehagen. Utvalgte kommuner og organisasjoner har bidratt med innspill.
Kurset er hentet fra www.kunnskapsbanken.net. Der finner du mer informasjon om hjelpemiddelformidling, tilrettelegging og tolking.
Om dette kurset
Temaer som blir omtalt i kurset er blant annet
- Utredning/kartlegging av behov
- Rettigheter
- Roller og ansvar
- Utprøving av hjelpemidler
- Valg av hjelpemiddel og hvordan en søker
- Opplæring og oppfølging
- Reparasjon og service
- Formidlingsprosessen
- Brukermedvirkning
- Samarbeid i hjelpemiddelformidlingen
Nyttige lenker
- Folketrygdloven
- Forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator
- Veileder om rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator
- Forskrift om hjelpemiddelsentralenes virksomhet og ansvar
- Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven)
- Skjemaveilederen på nav.no
- www.nav.no
- www.hjelpemiddeldatabasen.no
Kilder
Sist oppdatert
16.02.2023
Forutsetninger
Fagpersoner som har oppgaver knyttet til tekniske hjelpemidler
Produsert av
NAV Hjelpemidler og tilrettelegging
Kursansvarlig
Tidsbruk
Ca. 1 time
Læringsformat
Nettkurs