Problemer med innlogging?

IdportenPå KS Læring er det mange forskjellige måter å logge inn på. Det aller viktigste å vite er at du ALDRI kan gå rett til KS Læring på https://www.kslaring.no og logge inn med samme brukernavn og passord som du har på jobb. Når du allerede ER på KS Læring er det kun innlogging via Idporten (eller FEIDE - som kan aktiveres) som er mulig. 

Du har sikkert lagt merke til at det er en grå link merket "Admin-login" under Idporten-knappen. Den er som navnet antyder: Kun for administratorer som er gitt spesiell tilgang denne veien. Ingen andre og er derfor grået ned for at en ikke skal ta feil ved et uhell.


Jeg klikker på Idporten-knappen og får ikke logget inn med BankID

Sjekk om BankID-en din fungerer mot nettbanken. Siden vi bruker nøyaktig samme tjeneste som nettbanken din, betyr det at du tastet noe feil da du forsøkte å logge inn i KS Læring med BankID. Prøv igjen.


Jeg klikker på "Admin-login" og får ikke logget inn

Sjekk om brukerkontoen du prøver å logge inn med har noe med admin-innloggingen å gjøre. Hvis du har fått den tildelt for å administrere kommunens del av KS Læring, er det trolig riktig brukerkonto. Hvis du prøver å logge inn med ditt lokale brukernavn/passord fra egen kommune/fylkeskommune, bør du snu nå. Du er rett og slett på feil sted.


Jeg bruker hurtiginnloggingslenken og pinkode

Du har en glimrende mulighet for rask innlogging ved å bruke pinkoden du fikk tildelt eller har opprettet selv i egen profil. Kombinert med hurtiglenken, som er generert bare for deg, kan du dermed logge inn med et klikk på denne lenken og skrive inn pinkoden. Bommer du tre ganger må du logge inn på vanlig måte, bytte pinkoden og hente ut en ny hurtiglenke. Dette er gjort for å beskytte informasjonen din mot angrep fra andre.


Jeg klikker på KS Læring-knappen i vårt intranett og skulle vært direkte innlogget

En rekke kommuner har nå Single Sign On fra Intranett og inn i KS Læring. Hvis dette ikke fungerer, ta FØRST kontakt med IT Support i egen kommune og beskriv hva du gjorde. IT Support tar kontakt med oss om nødvendig. Du finner mer detaljert informasjon for feilsøking her.


Jeg klikker på FEIDE-knappen, men finner ikke min tilhørighet på lista

Det betyr at din kommune/fylkeskommune ikke har gjort avtale om FEIDE-pålogging ennå. Alt er ferdig, så dette handler kun om det formelle. Så lenge din tilhørighet ikke vises kan du ikke bruke FEIDE for Single Sign On. Du må da velge en av de andre metodene for å logge inn.


<< Tilbake

Sist endret: tirsdag, 3 oktober 2017, 08:37