Delingspolitikken i KS Læring – hvilke regler er vi enige om?

Vi har beskrevet de viktigste prinsipielle spørsmålene rundt lisensiering og delingspolitikk på KS Læring. Formålet med KS Læring er å utnytte delingsprinsippet for digitale felles ressurser i kommunesektoren. Ressurser kommuner har bekostet utviklingen av en gang skal kunne fritt deles med andre kommuner.  Dette gjelder både selve plattformer og ikke minst digitalt læringsinnhold. Samtidig er det viktig at kommunenes politikk for bruk av KS Læring fremmer effektive arbeidsprosesser og tilrettelegger for godt samarbeid også med kommersielle leverandører av læringsinnhold.

 

Om lisenser

Plattformen KS Læring er programmert i Moodle – en fri programvarelisensiert LMS.

Lisensieringen er GNU – General public license som garanterer frihet til å dele og endre programvaren.

Kurs som publiseres på KS Læring lisensieres etter

CC by sa  – juridisk lisenstekst 

Med denne lisensen har du lov til:

Dele – kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format.

Bearbeide – remixe, endre og bygge videre på materialet til et hvilket som helst formål, inkludert kommersielle.

Lisensgiver kan ikke kalle tilbake disse frihetene så lenge du respekterer disse lisensvilkårene.

På følgende vilkår:

Navngivelse – du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.

 

Bruk av digitale ressurser som vi finner på nett

Alle kommuner som bruker KS Læring har i praksis et verktøy som kan sette sammen digitale ressurser som bilder, videoer og tekster som finnes fritt tilgjengelig på internett. Dette betyr ikke at hvem som helst kan lage sine egne kurs av disse ressursene.  Lov om opphavsrett og tilsvarende internasjonale regler gjelder for slik gjenbruk.

Det er derfor et ansvar som alle brukere av KS Læring deler, å sjekke ut opphavsretter for materiale som benyttes til slike formål.

 

Hva skal KS Læring være – og ikke være?

KS Læring skal være kommunene sin felles plattform for distribusjon og deling av læringsressurser og kurs rettet mot ansatte i kommuner og fylkeskommuner. Den skal også være kommunenes felles kompetanseverktøy med funksjonalitet knyttet til administrering av arrangement,

Læringsressurser kan produseres av kommunene selv i verktøyene som finnes i KS Læring eller i andre produksjonsverktøy som kommunene selv anskaffer.

Læringsressurser kan kjøpes av kommunene enkeltvis eller i innkjøpssamarbeid mellom flere kommuner, fra innholdsleverandører i markedet.

Alle læringsressurser som publiseres på KS Læring som felles kursressurser skal lisensieres etter CC-by-sa.

 

Betaling for kurs

Alle nettkurs som publiseres som fellesressurser eller på kommunenes læringssider skal være fritt tilgjengelige for alle som er ansatte i kommunene, uten betalingsmur.

Det er rimelig at kommuner som arrangerer fysiske kurs med instruktør, lokaler og servering (som i arrangement) tar betalt, eller fordeler kostnadene på de ansattes avdelinger slik kommunen bestemmer det.

 

Kjøreregler for samarbeid med kommersielle leverandører

I noen tilfeller kjøper kommuner tjenester fra leverandører i form av digitale læringsressurser, og ønsker kursene distribuert i KS Læring. Disse kursene tilgjengeliggjøres under kommunens (oppdragsgivers) kurskatalog, forutsatt at kommunen er kunde hos KS Læring.

 

Vedtak i KS Læring brukerråd 23. januar 2018

KS Læring brukerråd er enig i de prinsipielle formuleringene om de ulike delingspolitiske spørsmål som beskrevet. Disse skal settes inn i KS Læring som en del av brukerveiledningene, samt innarbeides i avtaleverket for fremtidig forvaltning av KS Læring.

Disse politiske retningslinjene skal tas opp til vurdering og drøfting i KS Læring brukerråd minst en gang pr år.


Sist endret: torsdag, 30. mars 2023, 10:42