Samarbeid mellom arbeidsgiver og de ansatte er helt sentralt for at kommunen skal kunne levere og utvikle kvalitativt gode tjenester til innbyggerne. Den viktigste arenaen for dette er gjennom partssamarbeidet og ordningen med tillitsvalgte.

De sentrale partene i Bergen kommune er enige om å styrke partssamarbeidet i hele organisasjonen,
og at det skal skje gjennom blant annet felles skolering av ledere og tillitsvalgte.

Fellesskoleringen består av denne dagsamlingen i tillegg til et obligatorisk digitalt forkurs.

Målgruppe: 

  • Ledere og andre arbeidsgiverrepresentanter som har ansvar for/deltar i partssamarbeid på din avdeling/arbeidsplass 
  • Tillitsvalgte som vanligvis kalles inn til og deltar i drøftingsmøter på din avdeling/arbeidsplass

Læringsmål: Målet er at tillitsvalgte og ledere i Bergen kommune skal få en felles forståelse av hva partssamarbeidet innebærer og hvordan man best lykkes.

Kursbeskrivelse: Fellesskoleringen i sin helhet vil ta for seg Hovedavtalens bestemmelser som regulerer forholdene mellom partene, blant annet:

  • rammer for partssamarbeidet
  • rettigheter og plikter
  • roller, rolleforståelse og tillit
  • samhandlingsformer, samarbeid og medbestemmelse

Det blir lagt opp til samtale og refleksjon i grupper og plenum underveis.

Kontaktinformasjon til kursarrangør: nina.svasand@bergen.kommune.no 



Kurs for ansatte i Bergen kommune som skal registrere fakturagrunnlag til faktura ut fra Bergen kommune.

Om dette kurset

Målgruppe: Personer som har behov for å registrere fakturagrunnlag i UBW økonomi web. Kurset er også
aktuelt for de som skal sende internordre til andre avdelinger i Bergen kommune (Bykassen). 

Læringsmål: Kurset skal gi god kunnskap i registrering av fakturagrunnlag og i registrering av internordre i
UBW økonomi web.

Kursbeskrivelse: Gjennomgang av kunderegister for å søke etter kunde. Grundig innføring i registrering og
vedlikehold av fakturagrunnlag. Gjennomgang av aktuelle skjema.
Hvordan sende internordre til andre avdelinger i Bergen kommune. Oppfølging av ubetalte internordrer.

VIKTIG om deltagelsen:  

  1. Ingen andre kan melde deg på enn deg selv. Du må ha ressursnr og brukerid før du kan melde deg på. 

  1. I UBW økonomi web kursbasen, vil hver deltager øve på å opprette ordrer. For å få tilgang til dette, MÅ deltager ha tilgang til kommunalt nett, enten på jobb-pc tilkoblet hjemmefra, eller på jobb-pc som er direkte koblet i kommunalt nett. 


Avmeldingsfrist: 14.03.2024


Fra og med denne dato er det ikke mulig å melde seg av selv - ta eventuelt kontakt med kursansvarlig for å melde fra.

Hvis avmeldingsfrist er gått ut, kontakt oss via denne lenken. 
Under "Hva trenger du hjelp til" i BkService, velger du UBW økonomi og så velg UBW Økonomi kurs


Om dette kurset

Målgruppe 
Kurset er frivillig. Det passer for personer som skal behandle inngående leverandørfaktura og internordre,
samt omkontere bokførte utgifter/inntekter. 
Du må ha fått tilgang til UBW økonomi web innen fristen for påmelding til øvingsarena.

Læringsmål
I dette kurset får du trening i å behandle leverandørfaktura i ulike situasjoner, tilpasse konteringen, bruke artskontoplanen og
ulike mva-koder for leverandørfaktura, samt generell trening på det du har lært i nettkurs.
 

Kursbeskrivelse
Følgende tema tas opp:

  • Godkjenning av internordre
  • Praktiske øvelser i å behandle leverandørfaktura 
    • Godkjenne
    • Dele rad / splitte faktura
    • Parkere
    • Avvise
    • Videresende
    • Angre en handling
    • Behandle kreditnota
  • Relatere ovenstående til kontroll av kontering på en innkjøpsordre i BkBestilling

VIKTIG om deltagelsen
1.     Ingen andre kan melde deg på enn deg selv. Du må ha ressursnr og brukerid før du kan melde deg på.

2.     I UBW økonomi web kursbasen blir det på forhånd tilordnet eksempelfakturaer til hver deltager. For å få tilgang til dette, MÅ deltager ha tilgang til kommunalt nett, enten på jobb-pc tilkoblet hjemmefra, eller på jobb-pc som er direkte koblet i kommunalt nett

Dokumenter som vil bli brukt i kurset
I tillegg til selve kurspresentasjonen er det noen dokumenter som er god hjelp i hverdagen som vil bli brukt i kurset.   
Du finner tips om dette inne på kurssiden når du har meldt deg på.

Er kurset fullt? 

Hvis kurset er fullt, kan du sette deg på venteliste ved å trykke på knappen "gå til venteliste".
Dersom du ikke får plass innen påmeldingsfristen, må du selv gå inn å melde deg på neste kurs som er ledig.

Avmeldingsfrist: 01.05.2024
Fra og med denne dato er det ikke mulig å melde seg av selv - ta eventuelt kontakt med kursansvarlig for å melde fra.
Deltakeravgift påløper ikke hvis avmelding skjer før frist.

Hvis avmeldingsfrist er gått ut, kontakt oss via denne lenken. 
Under "Hva trenger du hjelp til" velger du UBW økonomi, og så velger du UBW økonomi kurs.


Om dette kurset

Målgruppe 
Kurset er frivillig. Det passer for personer som skal behandle inngående leverandørfaktura og internordre,
samt omkontere bokførte utgifter/inntekter. 
Du må ha fått tilgang til UBW økonomi web innen fristen for påmelding til øvingsarena.

Læringsmål
I dette kurset får du trening i å behandle leverandørfaktura i ulike situasjoner, tilpasse konteringen, bruke artskontoplanen og
ulike mva-koder for leverandørfaktura, samt generell trening på det du har lært i nettkurs.
 

Kursbeskrivelse
Følgende tema tas opp:

  • Godkjenning av internordre
  • Praktiske øvelser i å behandle leverandørfaktura 
    • Godkjenne
    • Dele rad / splitte faktura
    • Parkere
    • Avvise
    • Videresende
    • Angre en handling
    • Behandle kreditnota
  • Relatere ovenstående til kontroll av kontering på en innkjøpsordre i BkBestilling

VIKTIG om deltagelsen
1.     Ingen andre kan melde deg på enn deg selv. Du må ha ressursnr og brukerid før du kan melde deg på.

2.     I UBW økonomi web kursbasen blir det på forhånd tilordnet eksempelfakturaer til hver deltager. For å få tilgang til dette, MÅ deltager ha tilgang til kommunalt nett, enten på jobb-pc tilkoblet hjemmefra, eller på jobb-pc som er direkte koblet i kommunalt nett

Dokumenter som vil bli brukt i kurset
I tillegg til selve kurspresentasjonen er det noen dokumenter som er god hjelp i hverdagen som vil bli brukt i kurset.   
Du finner tips om dette inne på kurssiden når du har meldt deg på.

Er kurset fullt? 

Hvis kurset er fullt, kan du sette deg på venteliste ved å trykke på knappen "gå til venteliste".
Dersom du ikke får plass innen påmeldingsfristen, må du selv gå inn å melde deg på neste kurs som er ledig.

Avmeldingsfrist: 21.02.2024
Fra og med denne dato er det ikke mulig å melde seg av selv - ta eventuelt kontakt med kursansvarlig for å melde fra.
Deltakeravgift påløper ikke hvis avmelding skjer før frist.

Hvis avmeldingsfrist er gått ut, kontakt oss via denne lenken. 
Under hva trenger du hjelp til, velger du UBW økonomi, og så velger du UBW økonomi kurs.