Alle vil vi være sårbare i ulike livsfaser. Sårbarhet handler om å være utsatt. regulering og gode relasjoner er nødvendige betingelser for å skape et inkluderende læringsmiljø - også for de sårbare elevene.
Kursdagen vil ta for seg ulike sider ved sårbare eller utsatte elever i skolen.
Om dette kurset
Målgruppe: alle som jobber med barn og unge i skolen; skoleledere, lærere, PPT, sosialfaglig skolepersonell, assistenter, skolehelsetjenesten.
Kursbeskrivelse: Sårbarhet handler om å være utsatt. regulering og gode relasjoner er nødvendige betingelser for å skape et inkluderende læringsmiljø - også for de sårbare elevene. Kursdagene vil ta for seg ulike sider ved sårbare eller utsatte elever i skolen.
Tema for dagen:
- Regulerering som nøkkelbegrep i en ny forståelse av utsatte barn v/Dag Nordanger (RVTS)
- Mitt liv som barn. Om sårbarhet, tilpasning, frihet og voksne" v/Tone Sævi (NLA)
- Om diagnoser, skam og verdighet - en samtale mellom forfatterne Olaug Nilssen og Thorvald Steen
Læringsmål: Etter kurset skal du ha fått:
- kunnskap om regulering og relasjonens betydning
- kunnskap om hvilke tiltak som kan sikre god inkludering i læringsmiljøet for sårbare elever.
Avmeldingsfrist: 20.03.2018 (ikke mulig å melde seg ut selv f.o.m. denne datoen). Etter fristen: Ta direkte kontakt med kursansvarlig for å melde fra.
Kursarrangør: Bergen kompetansesenter for læringsmiljø
Forutsetninger
Produsert av
Kursansvarlig
Avdelingsleder ved Utadrettet tjeneste
Bergen Kompetansesenter for Læringsmiljø (BKL)