Sted: Grieghallen
Ny Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver fremhever betydningen av å utøve barnehagens samfunnsmandat i samarbeid og forståelse med hjemmet. Foreldresamarbeidet er sentralt for å skape en helhetlig barndom hvor barnehagen sammen med foreldrene ivaretar barnas behov for omsorg og lek og fremmer læring og danning. For å få dette til må vi forstå både samfunnet og relasjonene vi er en del av her og nå, og vi må kunne se fremover.
Program 2 starter dagen med fritt valg mellom fem forelesninger som går parallelt. Det er ingen påmelding til parallellsesjonene. Dette fordrer at deltakerne er fleksible. Del to fortsetter med plenumsforelesning i Peer Gynt – salen etter lunsj.
- Påmeldingsfrist: 26. oktober
- Avmeldingsfrist: 26. oktober
Fagdagen er gratis – påmeldte deltakere som ikke møter kan bli fakturert med 500,-
Om dette kurset
Parallellsesjon før lunsj
Forelesning 1 i «Klokkeklang»: En rom(s)lig pedagogikk – rommets betydning for lek og danning i barnehagen ved Solveig Irene Nordtømme. Gjennom denne forelesningen vil det fokuseres på hvordan en kan analysere barnehagens fysiske miljø, og hvordan arbeidsmåter, holdninger, ulike materialer kan være ressurser i det pedagogiske arbeidet. Solveig Nordtømme er ansatt som førsteamanuensis i pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge, der hun underviser på barnehagelærerutdanningen.
Forelesning 2 i «Gjendine»: Samarbeid med foreldre til nytte eller besvær? Ved Lou Cathrin Noreen. En åpen dialog og et godt samarbeid mellom foreldre og ansatte i barnehagen, er en viktig forutsetning for kvaliteten på barnehagetilbudet. Når foreldre og ansatte kan snakke sammen og samarbeide, skaper dette trygghet og tillit. Lou Cathrin Noreen er utdannet førskolelærer og har i flere år vært rådgiver i nasjonalt foreldreutvalg for barnehager.
Forelesning 3 i «Troldtog»: Interesse- og verdifellesskap til barnets beste ved Vibeke Glaser. Forskning viser at involvering av foreldre har innvirkning på barnets trivsel og generelle utvikling i barnehagen. Hvordan kan begrepet medvirkning forstås? Hva kan foreldre medvirke i? Vibeke Glaser er tilsatt som førsteamanuensis i pedagogikk ved DMMH Hun har arbeidet med tema foreldrerollen og foreldremedvirkning i en rekke år.
Forelesning 4 i «Nina»: Lett som en lek? Sammenhenger mellom språk, sosial kompetanse og deltakelse i lek ved Elisabeth Brekke Stangeland. Forelesningen gir et teoretisk grunnlag for å forstå sammenhengen mellom språk og sosial fungering. Når barn strever med språk og sosialt samspill, hvordan kan personalet sørge for at barnehagens leke- og læringsmiljø inviterer og inkluderer alle? Hvordan kan barnehagen samarbeide med foreldrene om dette? Stangeland er universitetslektor ved Universitetet i Stavanger og har tilhørighet til Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking.
Forelesning 5 i «Småtroll»: Hvordan forstå og forebygge fysisk straff i oppdragelsen ved Målfrid Bleka. Er det mulig å arbeide forebyggende med temaet fysisk straff i oppdragelsen i barnehagen? Kan barnehagen bidra til at foreldre tilegner seg ny kunnskap og forståelse av tematikken? Forelesningen vil videre gi et innblikk i aktuelt lovverk og hva aktuell forskning sier om temaet. Målfrid Bleka er pedagogisk leder i Blakkens vei barnehage, har Master i barnehagepedagogikk og har for tiden permisjon fra sin stilling som seniorrådgiver ved Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO).
Hovedforelesning i «Peer Gynt salen» etter lunsj:
Barnehagen – kompetansesamfunnets grunnmur ved Ivar Frønes. Forelesningen vil streke opp utviklingen både av barn - barn kontakten og familien gjennom evolusjonen og historien, fram til kunnskaps- og kompetansesamfunnet. Ivar Frønes er seniorforsker ved Nasjonalt Utviklingssenter for Barn og Unge, og Professor i Sosiologi ved universitetet i Oslo.