Visjonen for bergensskolen er “Kompetanse for alle i mulighetenes skole”. For å støtte opp om arbeidet med visjonen for alle elevgrupper, skal Veileder for arbeid med barn og unge med stort læringspotensial gi råd til skoler om hvordan disse elevene kan identifiseres og tilbys best mulig tilpasset opplæring.
Målgruppe: To fra hver skole, helst en lærer og en leder + aktuelle PPT-rådgivere
Om dette kurset
Forberedelse: Les side 4-6 om bakgrunn og kunnskapsgrunnlaget for veilederen
Innhold i samlingen: Presentasjon av veilederen: v/ Monica Håkansson og Janneke Tangen
Faglig økt med refleksjoner v/ Inge Andersland NLA Høgskolen
Et anerkjennende blikk – å se barn med stort læringspotensial
Innspill til pedagogisk virksomhet med utgangspunkt i erfaringer fra lærerutdanningen, internasjonale perspektiv på barn med stort læringspotensial og skolens formålsparagraf.
• Hvordan gjenkjenner vi elever med stort læringspotensial i klasserommet?
• Hvilke holdninger og ressurser gjør oss til gode voksne i møte med disse elevene?
• Noen strategier for tilpasning
Gruppediskusjoner
Kursholdere: Rådgivere ved Etat for skole og Inge Andersland fra NLA Høgskolen
Kurssted: Tabernaklet, Marken 27
Servering: Det serveres frukt, kaffe og te.
Ta med: Veilederen, digitalt eller i papir
Ved spørsmål, ta kontakt med:
janneke.tangen@bergen.kommune.no
eller monika.hakansson@bergen.kommune.no