5.10 Barn med autismespekterforstyrrelse i barnehagen - nettkurs

Målgruppe

Alle barnehageansatte som ønsker å vite mer om barn med autismespekterforstyrrelser.

Innhold

Kurset vil gi en innføring i hva autismespekterforstyrrelser er, og hvordan dette kan vise seg i barnehagen gjennom praktiske eksempler.

Tid

40 minutter

Hvor finner vi kurset?

KS Læring

Ansvarlige

Mariann Lauritsen og Elisabeth Rustebakke,
Pedagogisk-psykologisk avdeling


1.1 Reguleringsstøttende omsorgs- og læringsmiljø – når følelsene tar overhånd

 

Målgruppe

Ansatte i barnehage

Innhold

Hvordan hjelper vi de barna som ikke responderer på de
voksnes forventninger på en akseptabel måte? Hvilken støtte trenger
barna som stormer ut, ødelegger ting eller truer andre?
Dette kurset gir anvendelig kunnskap om hvordan vi kan møte
barn med sterke følelsesuttrykk og hva som er til hjelp når
følelsene blir så store at de kommer i veien for samspill og læring.
Kurset gir også en innføring i viktige prinsipper for å forebygge store
følelsesutbrudd og fremme mer hensiktsmessige handlingsmåter.
I tillegg formidles kunnskap om den generelle emosjonelle utviklingen hos barn og unge knyttet opp til hjernens utvikling.
 
Kurset vil omhandle arbeid med reguleringsstøtte, og gjenspeiler
holdningen om at “Barn gjør det bra hvis de kan”. Det er fokus på
konkrete eksempler, metoder og verktøy til bruk i hverdagen.

Tid

Tirsdag 24.10.23 kl. 09.00-11.00

Sted

Solheimsgata 18 i Lillestrøm

Ansvarlige

Lina Carlsson og Cornelia Løken, 
Pedagogisk-psykologisk avdeling

Påmelding

KS Læring, frist 01.09.23


Målgruppe

Pedagogisk ledere som ønsker en innføring eller oppfrisking i verktøyet pedagogisk analyse.

 Innhold

Kurset gir en innføring i pedagogisk analyse som et verktøy for å beskrive og analysere ulike sider ved barnehagens pedagogiske praksis, samt for å arbeide med tiltak og evaluering.

Hovedmålsettingen med bruken av verktøyet er å utvikle et omsorgs- og læringsmiljø som gir gode betingelser for trivsel, læring og utvikling hos barna. Gjennom bruken av analyseverktøyet skal ansatte enkeltvis og sammen utvikle kompetanse i det å forstå sammenhengen mellom barns handlinger og ulike forhold i barnehagens omsorgs- og læringsmiljø.

Det å anvende pedagogisk analyse som verktøy, skal bidra til utvikling av en kollektiv og endringsorientert kultur i den enkelte barnehage.

 Tid

Tirsdag 03.03.26 kl. 13.00-15.00

 Sted

Lillestrøm rådhus, kommunestyresalen

 Ansvarlige

Ann-Merethe Sjaaeng Rønning, Fagstab Oppvekst
An-Magritt Nysveen, PPA

 Påmelding

KS Læring, frist 1.9.25


 Målgruppe

Nyutdannede barnehagelærere i sitt 1. arbeidsår

 Innhold

Mål: Alle nyutdannede nytilsatte lærere får en god overgang fra utdanning til yrke gjennom profesjonsfaglig veiledning av god kvalitet. Dette er i tråd med nasjonale prinsipper for veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole.

Gjennomgående tema i nettverkene vil være arbeid med pedagogisk ledelse, mestring og muligheter, samt utfordringer og erfaringer fra egen praksis. Vi tar utgangspunkt i aktuelle temaer for deltagerne, og vektlegger individuell og kollektiv profesjonsutvikling.

 Tid

Tirsdagene 16.09.25, 14.10.25, 25.11.25, 27.01.26, 10.03.26 og 21.04.26. Første nettverk fra kl. 09.00-12.00, resten fra kl. 09.00-11.00 

Du blir også invitert til sosialt treff på kveldstid for alle nyutdannede lærere 19.09.25 og 16.04.26. Nærmere informasjon kommer.

 Sted

Måsan Aktivitetssenter, Kjerulfsgate 38, Lillestrøm

 Ansvarlige

Anne Linn Sagen og An-Magritt Nysveen,
Ressursteam for veiledning av nyutdannede lærere

 Påmelding

 KS Læring, frist 01.09.25


 Målgruppe

Nyutdannede barnehagelærere i sitt 2. arbeidsår

 Innhold

Mål: Alle nyutdannede nytilsatte lærere får en god overgang fra utdanning til yrke gjennom profesjonsfaglig veiledning av god kvalitet. Dette er i tråd med nasjonale prinsipper for veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole.

Gjennomgående tema i nettverkene vil være arbeid med pedagogisk ledelse, mestring og muligheter, samt utfordringer og erfaringer fra egen praksis. Vi tar utgangspunkt i aktuelle temaer for deltagerne, og vektlegger profesjonsutvikling, organisasjons- og systemforståelse.

 Tid

Tirsdagene 23.09.25, 21.10.25, 02.12.25, 03.02.26, 17.03.26 og 05.05.26.
Alle dager fra 09.00-11.00

Du blir også invitert til sosialt treff på kveldstid for alle nyutdannede lærere 19.09.25 og 16.04.26. Nærmere informasjon kommer.

 Sted

Måsan Aktivitetssenter, Kjerulfsgate 38, Lillestrøm

 Ansvarlige

Anne Linn Sagen og An-Magritt Nysveen,
Ressursteam for veiledning av nyutdannede lærere

 Påmelding

 KS Læring, frist 01.09.25


 Målgruppe

Veiledere for nyutdannede barnehagelærere

 Innhold

Mål: Alle nyutdannede nytilsatte lærere får en god overgang fra utdanning til yrke gjennom profesjonsfaglig veiledning av god kvalitet.

Det vil si en planlagt, systematisk og strukturert prosess som gjennomføres individuelt og i gruppe. 

Dette er i tråd med nasjonale prinsipper for veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole.

Gjennomgående tema i nettverkene vil være veileders rolle, mestring og muligheter, samt å dele utfordringer og erfaringer fra egen praksis. Deltakerne blir kjent med teori og øver på samtaleferdigheter og ulike veiledningsmetoder.

 Tid

Tirsdagene 02.09.25, 11.11.25, 24.02.26 og 14.04.26
Alle dager fra 12.00-15.00

 Sted

Måsan Aktivitetssenter, Kjerulfsgate 38, Lillestrøm

 Ansvarlige

Anne Linn Sagen og An-Magritt Nysveen,
Ressursteam for veiledning av nyutdannede lærere

 Påmelding

 KS Læring, frist 01.09.25