5.10 Barn med autismespekterforstyrrelse i barnehagen - nettkurs

Målgruppe

Alle barnehageansatte som ønsker å vite mer om barn med autismespekterforstyrrelser.

Innhold

Kurset vil gi en innføring i hva autismespekterforstyrrelser er, og hvordan dette kan vise seg i barnehagen gjennom praktiske eksempler.

Tid

40 minutter

Hvor finner vi kurset?

KS Læring

Ansvarlige

Mariann Lauritsen og Elisabeth Rustebakke,
Pedagogisk-psykologisk avdeling


1.1 Reguleringsstøttende omsorgs- og læringsmiljø – når følelsene tar overhånd

 

Målgruppe

Ansatte i barnehage

Innhold

Hvordan hjelper vi de barna som ikke responderer på de
voksnes forventninger på en akseptabel måte? Hvilken støtte trenger
barna som stormer ut, ødelegger ting eller truer andre?
Dette kurset gir anvendelig kunnskap om hvordan vi kan møte
barn med sterke følelsesuttrykk og hva som er til hjelp når
følelsene blir så store at de kommer i veien for samspill og læring.
Kurset gir også en innføring i viktige prinsipper for å forebygge store
følelsesutbrudd og fremme mer hensiktsmessige handlingsmåter.
I tillegg formidles kunnskap om den generelle emosjonelle utviklingen hos barn og unge knyttet opp til hjernens utvikling.
 
Kurset vil omhandle arbeid med reguleringsstøtte, og gjenspeiler
holdningen om at “Barn gjør det bra hvis de kan”. Det er fokus på
konkrete eksempler, metoder og verktøy til bruk i hverdagen.

Tid

Tirsdag 24.10.23 kl. 09.00-11.00

Sted

Solheimsgata 18 i Lillestrøm

Ansvarlige

Lina Carlsson og Cornelia Løken, 
Pedagogisk-psykologisk avdeling

Påmelding

KS Læring, frist 01.09.23


2.1 Pedagogisk ledelse, relasjoner og grunnleggende dialogferdigheter i møte med medarbeidere og foreldre – kurs

 

Målgruppe

Pedagogisk ledere

Innhold

Din profesjonelle relasjonskompetanse vil påvirke din pedagogiske ledelse og samhandling. Relasjonskompetanse er ferdigheter, evner, kunnskaper og holdninger som etablerer, utvikler, vedlikeholder og reparerer relasjoner mellom mennesker. Dette er grunnmuren i en tillits- og verdibasert tilnærming til ledelse og samhandling.

Kurset tar gjennom de to samlingene for seg grunnleggende elementer i relasjonskompetanse, gir innføring i modellen «Guide til den gode samtale» og inkluderer praktiske øvelser.

Tid

Tirsdag 10.10.23 og torsdag 23.11.23
Begge dager kl. 12.00-15.00

Sted

Måsan Aktivitetssenter, Kjerulfsgate 38 i Lillestrøm

Ansvarlig

Anne Linn Sagen, Pedagogisk-psykologisk avdeling

Påmelding

KS Læring, frist 01.09.23


3.1 Nettverk for nyutdannede barnehagelærere i sitt 1. arbeidsår

 

Målgruppe

Nyutdannede barnehagelærere i sitt 1. år i arbeidsår

Innhold

Mål: Alle nyutdannede nytilsatte barnehagelærere får en god overgang fra utdanning til yrke gjennom likeverdige tilbud om veiledning av god kvalitet. Dette i tråd med nasjonale prinsipper for veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole. 

Gjennomgående tema i nettverkene vil være arbeid med pedagogisk ledelse, fokus på mestring og muligheter, samt utfordringer og erfaringer fra egen praksis. Vi tar utgangspunkt i aktuelle temaer for deltagerne og vektlegger individuell og kollektiv profesjonsutvikling.

Tid

Tirsdagene 19.09.23 - 24.10.23 - 21.11.23 - 16.01.24 - 27.02.24 - 09.04.24. Alle dager kl. 09.00-11.00

Sted

Måsan Aktivitetssenter, Kjerulfs gate 38 i Lillestrøm

Ansvarlige

Anne Linn Sagen og An-Magritt Nysveen,
Ressursteam for veiledning av nyutdannede lærere

Påmelding

KS Læring, frist 01.09.23


3.2 Nettverk for nyutdannede barnehagelærere i sitt 2. arbeidsår

Målgruppe

Nyutdannede barnehagelærere i sitt 2. arbeidsår

Innhold 

Mål: Alle nyutdannede nytilsatte barnehagelærere får en god overgang fra utdanning til yrke gjennom likeverdige tilbud om veiledning av god kvalitet. Dette i tråd med nasjonale prinsipper for veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole. 

Gjennomgående tema vil være arbeid med pedagogisk ledelse, fokus på mestring og muligheter, samt utfordringer og erfaringer fra egen praksis. Vi tar utgangspunkt i aktuelle temaer for deltagerne og vektlegger profesjonsutvikling, organisasjons- og systemforståelse.

Tid

Tirsdagene 26.09.23 - 31.10.23 - 28.11.23 - 23.01.24 - 05.03.24 - 16.04.24. Alle dager kl. 09.00-11.00

Sted

Måsan Aktivitetssenter, Kjerulfs gate 38 i Lillestrøm

Ansvarlige

Anne Linn Sagen og An-Magritt Nysveen,
Ressursteam for veiledning av nyutdannede lærere

Påmelding

KS Læring, frist 01.09.23


3.3 Nettverk for veiledere for nyutdannede barnehagelærere

Målgruppe

Veiledere for nyutdannede barnehagelærere

Innhold

Mål: Alle nyutdannede nytilsatte barnehagelærere får en god overgang fra utdanning til yrke gjennom likeverdige tilbud om veiledning av god kvalitet. Dette i tråd med nasjonale prinsipper for veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole. 

Gjennomgående tema i nettverkene vil være veileders rolle, fokus på mestring og muligheter, samt utfordringer og erfaringer fra egen praksis. I tillegg kommer ulike veiledningsmetoder, teori, øvelser og kompetansedeling rundt aktuelle temaer for deltakerne.

Tid

Tirsdagene 12.09.23 - 07.11.23 - 30.01.24 - 07.05.24 
Alle dager kl. 12.00-15.00

Sted

Måsan Aktivitetssenter, Kjerulfs gate 38 i Lillestrøm

Ansvarlige

Anne Linn Sagen og An-Magritt Nysveen,
Ressursteam for veiledning av nyutdannede lærere

Påmelding

KS Læring, frist 01.09.23