Riktige medarbeidere er nødvendig for at vi skal levere gode tjenester og nå våre mål. Derfor er rekruttering av medarbeidere en av våre mest kritiske prosesser. Invisterer du tid og utfører en grundig rekrutteringsprosess vil det minske risikoen for feilansettelse.

Når du rekrutterer binder du kommunen for flere millioner og det stilles dermed høye krav til hvordan du rekrutterer både med hensyn til lov, men også omdømmemessig. 


Dette kurset fokuserer på selve saksbehandlingen og  regelverket rundt prosessen.  

For å gå gjennom kurset så vil vi anbefale å bruke google chrome som nettleser. Du gå videre ved å trykke på pilen til høyre og for å komme til neste modul velger du fra menyen. 

Kurset tar ca. 2 timer.

Om dette kurset

Dette kurset fokuserer på selve saksbehandlingen og  regelverket rundt prosessen.  

Innhold i kurset er:

Hva sier de ulike lovverkene og avtalene våre om rekruttering?
AML
Lov om likestilling og forbud mot diskriminering
Forvaltningsloven
Forskrift til forvaltningsloven
Offentlighetsloven
Personalreglementet §3
Dokument 24 Hovedavtalen
Dokument 25
Personalhåndboka
Kvalifikasjonsprinsippet
Eksempler fra Sivilombudsmannen
Reell rekrutteringsprosess?
Adgang til å legge vekt på sykefravær i kvalifikasjonsvurderingen?
Sakens opplysning ved vurdering av personlig egnethet i ansettelsessak
Rekrutteringsprosessen
God planlegging - et suksesskriterier
Annonsering
Søknadsbehandling
Selektering – intervju og case
Kvalitetssikring
Hva kan vi spørre om?
Typiske feil i rekrutteringsprosessen
Innstilling
Avslag og ansettelse 


Lykke til!

Målet for dette kurset er å gi deg innsikt i Arbeidsmiljøloven (AML) og internkontrollforskriften (IK), og gi grunnlag for å kunne bruke AML og andre relevante lover og forskrifter som arbeidsredskap i HMS-arbeidet. Du vil også lære om systematiske arbeidsmetoder for å forebygge, identifisere og løse problemer innen HMS-området i egen virksomhet. 

Kurset vil gi deg kunnskap om vernetjenesten -  om verneombudets rettigheter, plikter og arbeidsmåte, samt arbeidsmiljøutvalgets rolle og oppgaver.



Dette er et videobasert kurs i effektiv møteledelse. Du lærer hvordan du blir kvitt tidstyvene i dine møter.

Om dette kurset

Å kunne lede møter er en viktig ferdighet for alle ledere. Forarbeid og etterarbeid er viktig, men i aller størst grad handler det om å kunne styre energien og menneskene som deltar på en god måte, slik at alle opplever seg hørt, inkludert og involvert. Enhver leder bør kunne klare dette uten å miste ”grepet” i form av framdrift, struktur og beslutningsevne.

Det er viktig at ledere kan øve en positiv påvirkning på deltakerne i den retning man ønsker, fordi møtet er en viktig lederskapelig arena enten det er ledermøter, avdelingsmøter eller prosjektmøter.

Velkommen til dette kurset i selvledelse. Kurset består av 10 leksjoner. Hver leksjon består av en film og et arbeidshefte. Kurset er tilpasset medarbeidere i kommunal sektor; uavhengig av posisjon eller rolle.

Materiellet er utarbeidet med henblikk på praktisk og relevant nytteverdi. Leksjonene skal kunne brukes umiddelbart i arbeidsrollen din. Vi håper at du gjennom å se på filmene og aktivt gjøre oppgavene ender opp med enkle praktiske verktøy som du kan benytte i din arbeidshverdag.

Om dette kurset

Hensikten med kurset er å lære metoder for bedre selvledelse og håndtere «krysspress» fra ulike interesser på gode måter. Deltakerne lærer å utvikle egen arbeidsrolle og øke egen produktivitet gjennom bedre selvledelse. Kurset gjennomgår tankemodeller og konkrete tilnærminger for bedre arbeidsmestring.