Om dette kurset
Dette kurset utgjør en startpakke for deg som er i en merkantil/administrativ rolle ved din enhet medoppgaver innen regnskap, sykepengerefusjon, budsjett, økonomirapportering og innkjøp. Det er spesielt beregnet på deg som er ny i rollen, og inneholder en innføring i grunnleggende faglige emner. Kurset er et samarbeid mellom Innkjøpstjenesten, Regnskapstjenesten og Økonomitjenesten.
Kursserien er digital og arrangeres på torsdager mellom kl. 09.00 og 11.00 (men ikke nødvendigvis to hele timer hver gang) fra september til november 2025. Din deltakelse blir registrert i HR-portalen og vil synes på din CV. Programmet er som følger:
4. september: KOSTRA og kontoplan. Grunnleggende om regnskap, dimensjoner i regnskapet, regler for kontering. Regnskapstjenesten
11. september: Merverdiavgift og kompensasjon. Når har vi rett til kompensasjon (og når ikke)? Regnskapstjenesten
18. september: Lønn. Lønn og tariff, ferie og refusjoner. Økonomitjenesten
25. september: Refusjoner. Sykepenger og foreldrepenger, hvordan fungerer ordningene? Regnskapstjenesten
2. oktober: Budsjett. Budsjettprosess og budsjettfordelingsmodeller. Økonomitjenesten
16. oktober: Økonomistyring. Månedsrapportering og løpende økonomistyring. Økonomitjenesten
23. oktober: GAT og Helt Innafor. Kun for turnusbaserte tjenester Økonomitjenesten
30. oktober: Regneark. Hvordan bruke Google regneark? Tips og triks. Økonomitjenesten
6. november: Hvorfor har vi rammeavtaler? Lov og forskrift om offentlige anskaffelser og strategiske valg. Innkjøpstjenesten, Heidi og Jorid
13. november: Bruk av rammeavtaler. Bestillerkompetanse og e-handel. Innkjøpstjenesten, Laila og Wenche
20. november: Informasjon om rammeavtaler. Mercell og oppfølging av rammeavtaler. Innkjøpstjenesten, Kåre og Ellen
27. november: Årsoppgjør. Sentrale oppgaver for en vanlig enhet. Regnskapstjenesten
Quiz. Vi avslutter med en quiz innenfor de temaene vi har gått gjennom