Enrolment options

Om dette kurset

Dette kurset utgjør en startpakke for deg som er i en merkantil/administrativ rolle ved din enhet medoppgaver innen regnskap, sykepengerefusjon, budsjett, ​økonomirapportering og innkjøp. Det er spesielt beregnet på deg som er ny i rollen, og inneholder en innføring i grunnleggende faglige emner. Kurset er et samarbeid mellom Innkjøpstjenesten, Regnskapstjenesten og Økonomitjenesten.

Kursserien er ​digital og arrangeres på torsdager mellom kl. 09.00 og 11.00 (men ikke nødvendigvis to hele timer hver gang) fra september til november 2025. Din deltakelse blir registrert i HR-portalen og vil synes på din CV. Programmet er som følger:

4. september: KOSTRA og kontoplan. Grunnleggende om regnskap, dimensjoner i regnskapet, regler for kontering. Regnskapstjenesten

11. september: Merverdiavgift og kompensasjon. Når har vi rett til kompensasjon (og når ikke)? Regnskapstjenesten

18. september: Lønn. Lønn og tariff, ferie og refusjoner. Økonomitjenesten

25. september: Refusjoner. Sykepenger og foreldrepenger, hvordan fungerer ordningene? Regnskapstjenesten

2. oktober: Budsjett. Budsjettprosess og budsjettfordelingsmodeller. Økonomitjenesten

16. oktober: Økonomistyring. Månedsrapportering og løpende økonomistyring. Økonomitjenesten

23. oktober: GAT og Helt Innafor. Kun for turnusbaserte tjenester Økonomitjenesten

30. oktober: Regneark. Hvordan bruke Google regneark? Tips og triks. Økonomitjenesten

6. november: Hvorfor har vi rammeavtaler? Lov og forskrift om offentlige anskaffelser og strategiske valg. Innkjøpstjenesten, Heidi og Jorid

13. november: Bruk av rammeavtaler. Bestillerkompetanse og e-handel. Innkjøpstjenesten, Laila og Wenche

20. november: Informasjon om rammeavtaler. Mercell og oppfølging av rammeavtaler. Innkjøpstjenesten, Kåre og Ellen

27. november: Årsoppgjør. Sentrale oppgaver for en vanlig enhet. Regnskapstjenesten

Quiz. Vi avslutter med en quiz innenfor de temaene vi har gått gjennom

Guests cannot access this course. Please log in.