
Overgang fra barnehage til skole - fra et barnehageperspektiv
Om dette kurset
Dialogkonferanse "Overgang fra barnehage til skole - sett fra et barnehageperspektiv"
Innhold i kurset
11:30 - 12:00: Lunsj12:00: Oppstart
15:15: Avsluttes
Inkl. pause med kaffe, is, twist og frukt
Målgruppe: Pedagoger som jobber med de største barna
Påmeldingsfrist: 27.MARS 2019
Tema:
- Barnehagens forberedelser til skolestart - det siste året i barnehagen
- Barnas møte med nye krav til læring - nye sosiale koder, språk og begreper
- Sammenhenger og kontinuitet i overgangen
- Samhandling og kommunikasjon
Dialogkonferansen bygger på følgende planverk:
- Rammeplan
- Rutiner for overganger i opplæringsløpet, samarbeid og sammenhenger
- Nytt planverk som kommer: "Plan for overgangbarnehage, skole og skolefritidsordning (SFO) i Tromsø kommune"


Kurset har som formål at saksbehandlerne skal kunne benytte ESA som saksbehandlerverktøy og på en korrekt måte jamfør gjeldende plikter, lover og regler.
Om dette kurset
Husk å melde deg av kurset innen 08.04.2019 hvis du ikke kan delta. Ved ikke-meldt forfall belastes enheten med et gebyr.Vi ber om at alle som skal benytte ESA i Tromsø kommune deltar på kurs. Vi oppfordrer også de som tidligere har deltatt på kurs om å ta et repetisjonskurs da kursene utvikles og endres i forhold til behov. Det er ingen begrensninger på hvor mange ganger du kan delta.
Sted:
Strandvegen 8, nedsiden av Troms fylkeskommune. Inngang sør. Dersom du må benytte bil, ber vi om at du benytter betalte parkeringsløsninger. Det tar 10-15 min å gå fra rådhuset.
Instruktører/Kontaktpersoner
Arkivar Åshild Jensen
Telefon: 905 50 255
Arkivar / ESA administrator Trond Heim Johansen
Telefon: 948 06 429
Noe av innholdet på kurset:
- Mine oppgaver i ESA
- Svare på mottatt post
- Avskriving, eventuelt restansebehandling.
- Fordele/endre oppgave (Viderefordele sak og journalpost dersom du ikke skal være saksbehandler)
- Opprette nye journalposter
- Legge til elektroniske vedlegg
- Notater (X-notat og N-notat)
- Registrere inngående og utgående e-poster
- SvarUt (Elektronisk forsendelse hvor du slipper å håndtere brevpost manuelt)
- Søk i ESA (Betingelser, titler, metadata, søketegn og praktisk søk)
- Gjennomgang av kjente feil som blir gjort
- Roller og tilganger
- Mot slutten av kurset løser vi problemer som har oppstått i løpet av dagen. For de som tar et repetisjonskurs, får disse mulighet til å få hjelp og tips med eventuelle problemer i daglig arbeid.
Du kan derfor ta kontakt med Kim Rainer Eriksen om du trenger opplæring i forbindelse med dette.
Dette er en løsning som er er tilpasset elektronisk arkiv og elektronisk saksgang. Det som er nytt i ESA er forsiden med oppgavelisten når du logger på ESA. Forsiden i ESA kan sammenligens med outlook. Dokumenter åpnes, avskrives og svares på via forsiden i ESA. Saksbehandlere oppfordres til å benytte ESA for å svare på brev og avskrive brev. Dokumentene fordeles kun elektronisk. Alle nye brev inn til saksbehandler vil bli liggende på oppgavelisten som en ny oppgave til saksbehandleren.
Brukerveiledninger og rutiner finner du på siden Post og arkivrutiner ESA på intranett.
eLæringskurs
Fra ESA 8.1.1 er det laget eLæringskurs i ESA som viser fremgangsmåte i bruk av forskjellige funksjoner i ESA. Dette er et supplement til kursene som arrangeres internt.
Her finner du eLæringskurset


Skolene får hjelp til å planlegge neste skoleår i IST
Om dette kurset
Tidspunkt: 09:00 - 15:00
Lokale: Kurslokale i Strandveien 8
Instruktør: Marita Tiller
Påmeldingsfrist: 24.03.2019
På den enkelte skole må man før kurset:
- Sjekke at malen for klasseopprykk i IST skoleadm er riktig
- Skaffe seg oversikt over hvilke fag skolen skal tilby neste skoleår
- Skaffe seg oversikt over behov for undervisningsgrupper
- Vite så langt det er mulig hvilke lærere som skal undervise i hva
- Helst
ha en oversikt over kontaktlærere og hvilke elever de er tilknyttet
Det er pc-er tilgjengelige for de som ikke tar med egen pc.

Om dette kurset
Lokasjon: Kursrom i Strandveien 8
Påmeldingsfrist: 19.05.2019
Tid: 09-15
Intruktør: Elisabeth Annie Dahl, elisabeth.a.dahl@tromso.kommune.no
- Ta med egen pc hvor
programmet Untis er installert
- Ha mest mulig klart for neste skoleår i IST før kurset.
- Skolene må ha gjennomført "Kopier
neste skoleår" på forhånd.
- Kurs før lunch, hjelp til egen timeplanlegging og overføring etter lunch.
- Vi serverer lunch. Dersom du har matallergier eller -intoleranser, gi beskjed på forhånd.

Lederskolen er Tromsø kommunes introduksjonsprogram for nye ledere med personal og økonomiansvar
Om dette kurset
Lederskolen er tilpasset nye ledere i kommunen og ble opprettet som en del av Tromsø kommunes introduksjonsprogram for nye ledere med personal og økonomiansvar på alle nivå. Hensikten er å gi de nye lederne en startpakke på hvilke styringssignaler, reglement og retningslinjer som gjelder i organisasjonen og hvilke forventninger organisasjonen har til sine ledere.
Erfarne ledere som ønsker oppdatering har også anledning til å melde seg på.
I tillegg til å få kjennskap til hva som gjelder, søker opplæringen å være handlingsorientert og verdibasert der en har fokus på prosesslæring og egenutvikling.
Kursets oppbygging: Lederskolen går over 4 dager. Dette er siste dag. Neste runde vil lederskolen være mulig å gjennomføre via e-læring.
Dag 4: Bli kjent med hvilke forventninger Tromsø kommune har til sine ledere når det gjelder personalledelse og personaladministrasjon
OBS! Gi beskjed til kursansvarlig ved eventuelle mat-allergier
Program dag 4
08.30: Velkommen til dag 2 av lederskolen v/ Anne Grete Jakobsen Hansen, Seksjonsleder Seksjon for personal og organisasjonsutvikling
08.45: Medbestemmelse v/ Gørild Høyer, Juridisk Rådgiver og Anne Grete Jakobsen Hansen, Seksjonsleder
09.45: Pause
10.00: Rekruttering og lønnspolitikk v/ Gørild Høyer, Mailinn Friis, André Løvik Stab for personal og org.
10.45: Pause
11.00: Tilsetting av medarbeidere forts og introduksjon av nye medarbeidere v/ Gørild Høyer, Seksjon for personal og org.
11.30: Lunsj
12.15: Personalomstilling v/ Marthe Høyer Pedersen, Seksjon for personal og org.
12.45: Pause
13.00: Utviklingssamtalen v/ Anne Grete Jakobsen Hansen Seksjonsleder
13.45: Pause
14.00: Oppfølging av sykemeldte v/ Marthe Høyer Pedersen, Eirik Sørlie og Finn Morten Helland Seksjon for personal og org.
15.30: Slutt
