
Om dette kurset
Helseetaten arrangerer kurs i helselovgivningen for ansatte som saksbehandler vedtak etter helse- og omsorgstjenesteloven
Formål
Hensikten med dette kurset er å sikre at medarbeidere som arbeider med saksbehandling gjennomfører gode og riktige saksbehandlingsprosesser ut i fra den enkeltes søkers situasjon og i samsvar med lov.
Målgruppe
Alle som saksbehandler vedtak etter helse- og omsorgslovgivningen.
Mål
Etter å ha deltatt på dette arrangementet, skal deltakerne ha
- økt kunnskap om helse- og omsorgstjenestelovene
- økt bevissthet om eget ansvar om lovgivningens betydning i forhold til egen yrkesutøvelse
Innhold
- Legalitetsprinsippet
- Rettskildene i helse- og omsorgslovgivingen
- Krav til helse- og omsorgspersonells yrkesutøvelse
Annet
Kurset er finansiert av sentrale midler og er derfor gratis.
Ta med matpakke!


Saksbehandling, kompliserte saker og klagesaker - videregående kurs
Sakene i helse- og omsorgstjenesten kan være krevende, og byr mange komplekse problemstillinger både av juridisk, organisatorisk og faglig karakter.
Dette stiller store krav til saksbehandler og til saksbehandlingen.
Kurset har fokus på komplekse og vanskelige problemstillinger ved kartlegging av tjenestebehov, kompliserte partsforhold, endringer av eksisterende tjenestetilbud, brukermedvirkning, skjønn, forsvarlighet og klagesaksbehandling.
Forutsetninger
Det forutsettes at deltakerne har gjennomført grunnkurs i saksbehandling og har generell praksis med forvaltning.
Målgruppe
Alle som saksbehandler vedtak etter helse- og omsorgslovgivningen i Oslo kommune.
Formål
Sikre gode og riktige saksbehandlingsprosesser ut i fra den enkeltes søkers situasjon.
Mål
Etter endt kurs skal deltakerne:
- kunne vurdere komplekse og sammensatte saker
- ha økt kunnskap om og kunne gjennomføre klagesaksbehandlingen
Innhold
I dette kurset arbeides det i større utstrekning med praktiske øvingsoppgaver enn på grunnkurset. Dette for å gi kursdeltagere anledning til å reflektere over og vurdere sammensatte problemstillinger som ofte oppstår i helse - og omsorgstjenestesakene.Annet
Kurset er finansiert av sentrale midler og har derfor ingen kursavgift.
Ta med matpakke!
Gi beskjed dersom du ikke kan benytte plassen.


Helseetaten arrangerer to dagers
GRUNNKURS I SAKSBEHANDLING
for ansatte som saksbehandler eller fatter vedtak etter helse- og omsorgstjenesteloven.
Om dette kurset
Det forutsettes at deltakerne har gjennomført opplæring og innføring i bydelenes rutiner for saksbehandling og elektroniske verktøy.
Formål
Sikre gode og riktige saksbehandlingsprosesser ut i fra den enkeltes søkers situasjon.
Målgruppe
Alle som saksbehandler vedtak etter helse- og omsorgslovgivningen i Oslo kommune.
Mål
Etter endt kurs skal deltagerne ha:
- økt forståelse for kravene til korrekt og forsvarlig saksbehandling
- økt forståelse for rollen som saksbehandler og myndighetsutøver
- økt kunnskap om krav til innhold i et målrettet vedtak, med bakgrunn i hva som er viktig for bruker
Innhold
Saksbehandlingsprosessen fra behov blir meldt, saken kartlagt, vurdert og utredet og frem til vedtak eller avslag på tjenester blir fattet.
Regler om part og partsrepresentant, brukermedvirkning, informasjon og samtykke (bl.a. reglene i barnekonvensjonen) og kravene til enkeltvedtak.
De vilkårene som gjelder for å få rett til tjenester, og den skjønnsmessige vurderingen som må gjøres for at brukers behov ivaretas, inkludert reglene i barnekonvensjonen og CRPD.
Regler som gjelder evaluering og endring av vedtak, oppsettende virkning og regler som gjelder ved en klagebehandling.
Annet
Kurset er finansiert av sentrale midler og har derfor ingen kursavgift.
Ta med matpakke!
Gi beskjed dersom du ikke kan benytte plassen.

God ledelse - et utviklingsprogram for helse- og omsorgstjenestene
- 1: Velkommen
- 2: God styring og ledelse i Oslo kommune
- 3: Det starter med deg
- 4: Å lede deg selv
- 5: Å lede andre (del 1)
- 6: Å lede andre (del 2)
- 7: Tillitskultur
- 8: Avslutning
Hvert hovedemne er delt opp i mindre deler, som du kan gå igjennom stykkevis, eller samlet.

Godt medarbeiderskap - et utviklingsprogram for helse- og omsorgtjenestene
Kurset består av 6 hovedemner:
- 1: Velkommen
- 2: Det starter med deg
- 3: Teamet og fellesskapet
- 4: Endring, læring og deling i praksis
- 5: Det er innbyggerne vi er her for - brukerorientering
- 6: Avslutning

Om dette kurset
Saksbehandlere er ofte i vanskelige situasjoner der brukere og pårørende ikke er fornøyd med det bydelen forespeiler eller hvor møterelasjonen oppleves som krevende.
I dette kurset arbeider vi med kommunikasjon og kommunikasjonsteknikker opp mot forhandling og krevende møter. Kurset tar sikte på å lære deg verktøy og teknikker som kan gjøre vanskelige situasjoner lettere.
Forutsetning
Det forutsettes at deltakerne arbeider aktivt med saksbehandling av helse - og omsorgstjenester.
Formål
Arbeidsmessig utviklingskurs som tar sikte på å inspirere og motivere til gode kommunikasjonsferdigheter. Formålet er å sikre god dialog med søker ut fra den enkeltes søkers situasjon.
Målgruppe
Alle som saksbehandler vedtak etter helse- og omsorgslovgivningen i Oslo kommune.
Mål
Etter endt kurs skal deltakerne ha:
- Økt kunnskap om kommunikasjonsferdigheter – teknikker og verktøy i samhandlingen med søkeren.
- Bli klar over egne muligheter i din kommunikasjon med andre.
- Økt kunnskap om hvordan du planlegger for et godt samhandlingsklima.
Innhold
Sette fokus på kommunikasjonsteknikker og verktøy, samt språk- og representasjonssystemer.
Oppmerksomhet mot egen og andres kommunikasjon i dialogen, både verbalt og non-verbalt.
Hvordan du planlegger samarbeidet i samhandlingen, og blir bevisst hvilke resultater du ønsker deg og hvordan de kan nås.
Det legges opp til at deltakerne skal gjøre personlige oppdagelser og erfaringer for å forbedre kommunikasjonsferdighetene sine i møte med søker.
Annet
Kurset er finansiert av sentrale midler og har derfor ingen kursavgift.
Det servers lunsj.
Gi beskjed dersom du ikke kan benytte plassen.

Opplæringen skal gi ansatte som jobber med ungdom kunnskap om håndtering av konflikt og hatprat i ungdomsmiljøet.
Om dette kurset
Opplæringen består av grunnleggende kunnskap om ytringsfrihet, fordommer, forforstålelse, polarisering hatprat samt håndtering av konflikt, aggresjon og vold.
Kurset kan tas i bolker tilpasset ansattes hverdag.

SaLTo-mentoropplæringen skal gi mentorene grunnleggende kunnskap og ferdigheter de kan benytte i arbeid med å forebygge og hjelpe mennesker ut av negative radikaliseringsprosesser. De ansvarlige for utarbeidingen av opplæringen er Oslo kommune ved SaLTo-sekretariatet.
Om dette kurset
Mentoropplæringen består av en digital del i kombinasjon med en fysisk kursdag. Den digitale delen retter seg mot tilegnelse av grunnleggende kunnskap og teori. Den fysiske samlingen vil fokusere på anvendelse av den tilegnede kunnskap mentoren har fått gjennom den digitale opplæringen, samt fokus på casearbeid, refleksjon, rollespill og ferdighetstrening.
Det vil i etterkant av mentoropplæringen bli gjennomført mentorveiledningen i samarbeid med RVTS Øst. På veiledningen vil mentorer kunne diskutere hva de har lært gjennom opplæringen, egne saker og få muligheten til å diskutere faglige problemstillinger. Det vil være en rød tråd fra mentoropplæringen til mentorveiledningen.


