Kurset vil gi deg en grunnleggende innføring i Rutine for oppfølging av sykemeldte medarbeidere, samt kjennskap til ulike samarbeidsaktører og ulike relevante tiltak i sykefraværsoppfølgingen.

Om dette kurset

Mål for opplæringen:

  • Grunnleggende kjennskap til oppfølging av sykemeldte medarbeidere i det første sykefraværsåret – Prosedyre for oppfølging av sykemeldte medarbeidere i Skien kommune
  • Roller og ansvar i sykefraværsarbeidet, med spesiell vekt på arbeidsgiver og arbeidstaker
  • Kjennskap til ulike samarbeidsaktører, slik som Bedriftshelsetjenesten og Nav Arbeidslivssenter
  • Få forståelse for viktigheten av dokumentasjon
  • Få kjennskap til ny IA-avtale. Konsekvenser for sykefraværsoppfølgingen.

I siste del av kurset vil det være en kort gjennomgang av leders ansvar for oppfølging utover første sykefraværsår.

 En viktig del av det å forebygge sykefravær, og spesielt lengden på fraværet, er å være trygg på hvordan du som leder følger opp en sykemeldt medarbeider. God dialog mellom deg og den sykemeldte er en forutsetning for at dere sammen skal finne løsninger for at den sykemeldte skal komme raskere tilbake i arbeid.

Kurset gjennomføres på Teams.


Forutsetninger
Leder med personalansvar
Produsert av
HR-avdelingen, Skien kommune
Tid fra - til
21.04.2021 kl.08:30-11:30
Tidsbruk
3,0 timer
Læringsformat
Arrangement
Ledige plasser
0 av 30
Påmeldingsfrist
20.04.2021