OBS! Dette kurset er del av en pilot for utvalgte enhetsledere og tillitsvalgte i Bergen kommune (se hvem under).
Samarbeid
mellom arbeidsgiver og de ansatte er helt sentralt for at kommunen skal kunne
levere og utvikle kvalitativt gode tjenester til innbyggerne.
Den
viktigste arenaen for dette samarbeidet er gjennom partssamarbeidet og
ordningen med tillitsvalgte.
For å
styrke dette forholdet er de sentrale partene i Bergen kommune enige om å
styrke partssamarbeidet
gjennom blant annet felles skolering av ledere og
tillitsvalgte.
Fellesskoleringen består av denne dagsamlingen i tillegg til et obligatorisk digitalt forkurs.
Målgruppe: Deltakere i piloten:
- Ledere som har ansvar for informasjons- og drøftingsmøter i Kulturskolen, 6 enheter i Etat for hjemmebaserte tjenester og Forvaltningstjenester og Økonomitjenester i Ansattservice
- Tillitsvalgte som deltar i informasjons- og drøftingsmøter i nevnte enheter
Læringsmål: Målet er at tillitsvalgte og ledere i Bergen kommune skal få en felles forståelse av hva partssamarbeidet innebærer og hvordan man best lykkes.
Kursbeskrivelse: Fellesskoleringen i sin helhet vil ta for seg Hovedavtalens bestemmelser som regulerer forholdene mellom partene, blant annet:
- rammer for partssamarbeidet
- rettigheter og plikter
- roller, rolleforståelse og tillit
- samhandlingsformer, samarbeid og medbestemmelse
Det blir lagt opp til samtale og refleksjon i grupper og plenum underveis.
Kontaktinformasjon til kursarrangør: arbeidsgiverseksjonen@bergen.kommune.no