Om dette kurset
På årsoppgjørsdagene vil det komme utdypende og viktig informasjon om anordning og noen endringer vi gjør foran dette årsoppgjøret. Endringene er også kort omtalt i årsoppgjørsnotatet som går ut til enhetene i løpet av november. Videre kommer vi med tips, råd og vink som er lurt å få med seg. Programmet vil bestå av innledninger om utvalgte tema og en spørretime. Har du spørsmål til spørretimen, send dem gjerne til torgeir.mjoen@trondheim.kommune.no
Vi anbefaler alle som har en rolle i årsoppgjøret om å melde seg på!
Ingen spesielle krav til forkunnskaper, men her er litt bakgrunnstoff om anordningsprinsippet:
Kommunelovens §14-6, bokstav c for selve lovparagrafen.
De som vil sette seg inn i flere detaljer kan lese om anordningsprinsippet i rammeverket for kommuneregnskapet,
Sted: Webinar
Mandag 13. desember, start kl 09
Kl 0900-1030 med innlagt pause ca midtveis.
Hovedtema: Hvordan gjør vi årsoppgjøret mest mulig smidig både for enhetene og for oss som jobber sentralt?
-
Årsoppgjørsnotatet 2021
-
Rydde i regnskapet: KOSTRA, merverdiavgift m.v.
-
Oversikt over inntektene. Har vi noe utestående?
-
Hovedbrukskonto, før inntektene for 2021 nå! Interne transaksjoner. Regelverk og hvordan lage hovedboksbilag
-
Fakturaflyten, inngående faktura. Hvorfor er det viktig å anvise innen fristen?
-
Ordningen med påpluss/inntrekk - hvordan fungerer den?
-
Avsetning til bundne fond
Kl 1030-1045: Pause
Kl 1045-1130: Spørretimen. Gjennomgang av chat og innkomne spørsmål
Tirsdag 14. desember, start kl 1030
KL 1030-1130: Hovedtema: Anordning av utgifter og inntekter.
-
Hva er logikken bak, og hvordan greie å huske det vi gjør én gang i året?
-
Hva kan/skal anordnes?
-
Spesielt om inntekter
-
Hvordan anordne?
-
Hvem gjør hva - beskrivelse av bilagsflyten
-
Kravene til dokumentasjon
1130-1300: Pause
1315-1430: Spørretimen. Gjennomgang av chat og innkomne spørsmål