Kurset har som mål å utvikle forståelse for hvordan digitale tjenester endrer organisasjoner og arbeidsprosesser, samt hvilke konsekvenser dette har for skolen som organisasjon. Hovedmålet er at skoleeier/leder vil utvikle sin egen digitale kompetanse, både overordnet og praktisk, slik at man kan ta de nødvendige strategiske avgjørelser i forbindelse med skolens satsing på IKT og samtidig er i stand til å være gode rollemodeller i egen organisasjon.
Om dette kurset
Kurset har som mål å utvikle forståelse for hvordan digitale tjenester endrer organisasjoner og arbeidsprosesser, samt hvilke konsekvenser dette har for skolen som organisasjon. Hovedmålet er at skoleeier/leder vil utvikle sin egen digitale kompetanse, både overordnet og praktisk, slik at man kan ta de nødvendige strategiske avgjørelser i forbindelse med skolens satsing på IKT og samtidig er i stand til å være gode rollemodeller i egen organisasjon.
Ved å ta utgangspunkt i forskning, kan skolen lage en strategisk IKT-plan slik at lærerne får et felles kompetanseløft og blir i bedre stand til å planlegge og gjennomføre digitale læreprosesser. Det aller viktigste er at lærerne skal kunne endre sin egen undervisningspraksis, samt at skolen i fellesskap skal få en bedre forståelse for hvorfor digitale tjenester bør brukes mer, og hva lenken mellom digitale tjenester og pedagogikk eller teorier om læring er.