Dette er en kortfattet introduksjon til meldingsformidleren SvarUt som på få minutter lærer deg alt du trenger å vite om hvordan denne fungerer.
Om dette kurset
KommIT tilbyr SvarUt til alle kommuner og fylkeskommuner. Med dette får kommunene et effektivt verktøy for å sende utgående post, digitalt eller som brevpost, til innbyggere og organisasjoner – og på en svært enkel måte.
Kort fortalt er SvarUt en komponent som koples til kommunenes fagsystemer, vanligvis sak/arkivsystemet. Saksbehandleren bruker sak/arkivsystemet som før, adresserer posten og påfører fødsels- eller organisasjonsnummeret til mottakeren, dersom dette er kjent. Deretter ekspederes dette til SvarUt i stedet for til vanlig utskrift. Så tar SvarUt over jobben.
SvarUt vil også bli knyttet til Difis «Sikker Digital Post». Etter hvert vil SvarUt inngå som en av mange tjenester i FIKS – «Felles integrasjonsplattform kommunal sektor».
Referanse ID
Sist oppdatert
Kursansvarlig
Steinar Brun jobber i KS med innføring og forvaltning av KS SvarUt i kommuner, fylkeskommuner og andre offentlige virksomheter.