ICDP-programmet - verktøy til styrking av relasjonskompetansen i barnehagen |
|
|
Kurset gir en
innføring i ICDP-programmet, og er et frivillig fordypningskurs innen
Stavangerbarnehagen.
Opplæringen er i tråd med relasjonskompetanse og rett hjelp tidlig, og setter fokus på relasjonsarbeid i barnehagen ved bruk av ICDP-programmet som metode. Kurset har en praktisk tilnærming. I kursperioden skal praksisoppgaver utføres på egen arbeidsplass Kurset er opplæringsprogram som strekker seg over en periode på 13 uker med følgende innhold: Det blir gjennomgang av både teori og praktiske øvelser. Utvalgte kjernekomponenter som blir berørt: · Omsorgsgivers oppfatning av barnet · Betydning av samspill for barnets utvikling · Sonen for intimitet - inkludering og utstøting · De tre dialogene / De åtte tema for godt samspill Praktisk oppgaver: · I kursperioden skal praksis oppgaver utføres på egen arbeidsplass · De tre dialogene/samspillstemaene skal utprøves i praksis. · Erfaringene fra arbeidet legges frem på neste kursbolk. · Veiledning og erfaringsutveksling i gruppen. · Deltaker skal filme korte sekvenser av eget samspill med barn i barnehagen/egne barn (2-3 minutters varighet) · Samspillstemaene skal presenteres for kollegaer i barnehagen.
Det forventes at alle deltakere møter forberedt i forhold til hjemmeoppgaver, og deling i plenum. Det anbefales minst to deltakere fra en virksomhet for utprøving i praksis og videreføring av relasjonsarbeidet på arbeidsplassen. Det vil bli plass til 18 deltakere på hvert kurs, oppfordrer interesserte til å skrive seg på venteliste. Det har vært stor etterspørsel om plass på tidligere kurs, så om du er blir forhindret i å møte vennligst meld deg av snarest så andre på eventuell venteliste kan få plass. Opplæringen foregår på følgende 4 datoer våren 2019:
Det blir servert kaffe/te, frukt og lunsj alle dagene.
|
Om dette kurset
Kurset gir en innføring i ICDP-programmet, og er et frivillig fordypningskurs innen Stavangerbarnehagen.
Opplæringen er i tråd med relasjonskompetanse og rett hjelp tidlig, og setter fokus på relasjonsarbeid i barnehagen ved bruk av ICDP-programmet som metode.